Saturday, October 29, 2011

Jar Of Hearts




Entah apa yang merasuk kepala saya ni pun saya tak tahu. Sejak saya dengar lagu ni di Wall FB Halimah Ilias, saya terus jatuh cinta dengan  gadis comel yang menyanyikan lagu ni. Saya difahamkan yang usianya  baru sahaja 12 tahun. Eh seusia anak gadis saya la.Tapi, gadis comel ini dianugerahkan suara yang...subhanallah...saya terkesima.Sungguh! Saya terus melayan lagu lagu nyanyian gadis genit ini di u-tiup. Tapi bila saya tersedar  yang sebenarnya saya lebih jatuh cinta dengan lagu  'Jar of Hearts'. Saban hari saya akan putar dan putar lagu ni. Bila lagu ni berkumandang di radio, sepantas kilat saya akan tinggikan volume radio. Kesian saya...tetiba jadi jiwang d karatsss macam ni...nyammpahhh!!! Padahal saya tak tahu pun kisah lagu ni pasal apa..maklumla...lagu omputisss..kalo lagu jawa konherm saya paham.  Cuma saya rasa kesah putus cinta je kot...pastu pakwe lama nak rujuk kembali..agaknya la...Mungkin kerana melodi lagu ni yang begitu meruntum jiwa...buat saya terbuai buai bila dengar...

Ampunzzzz...apa kesss ekkk.Dah nak masuk 4 siri pun leh jiwang jiwang lagi adehhh. ....layanzzz...
pssttt...ce baca lirik lagu ni..., sure jiwang tawww... >_<

No I can't take one more step towards you
Cause all that's waiting is regret
And don't you know I'm not your ghost anymore
You lost the love,I loved the most

I learn to live..half alive
And now you want me one more time

And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love a part
you're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are

I hear you're asking all around
if anywhere to be found
But I have grown too strong
Too ever fall back in your arms

I learn to live..half alive
And now you want me one more time

And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love a part
you're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back for me

Dear it took so long just to feel alright
Remember, how u put back the light in my eyes
I wish I had missed the first time that we kissed
Cause you broke all your promises
And now you're back
You don't get to get me back

And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love a part
you're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
don't come back at all

And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love a part
you're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
don't come back at all

Who do you think you are


Lirik yang simple tapi sangat menyentuh...macam mana la perasaan insan insan yang mengalami kisah yang sama dengan kesah lagu ni ye...pasti tangkap leleh je..Isshhh saya plak yang terlebih syahdu. Ni la masalahnya kalau menten jiwa wemaja...ahaksss...layanzzzzz

Ehem.ehem..ada yang terjebak cam saya....sila angkat tanga. SAYAAAA!!!!! >_<

(Palehh....tengoh masok koi borre stop nok dengo lagu ni..rabannn.....dah g sambung masakkk Che Ann oiiii...)


Friday, October 28, 2011

Sayur Peria : Resepi Simple Dan Khasiatnya





Siapa cakap sayur peria tak sedap, pahit, angkat tangan.. sayaaaa!!!!! Yess...Suatu ketika dulu memang saya tak makan sayur ni. Realitinya memang rasa peria agak pahit. Tapi bila seorang kakak ditempat kerja lama nasihatkan saya supaya makan sayur peria kalau nak susu badan sentiasa banyak. Hah..dengar je kakak tu cakap tanpa banyak citer, tanpa soal selidik saya cuba makan peria demi anak. Subhanallah..betapa besarnya pengaruh anak dalam diri seorang ibu.  Fitrahnya seorang ibu, sanggup apa sahaja demi anak.Pahit pun telannn jugakk..


Tapi bila saya pegi kat SINI, jengok plak kat  SANA tak ada satu ayat pun menyatakan yang makan peria boleh menambahkan susu badan. Uwaaa...acik tertipu. Nyammpahhh...tak pasal pasal saya kena makan sayur pahit ni tawww Grrrr grrrrr...Tapi terima kasih kerana tertipu, kalau tidak sampai sekarang saya tak pandai makan sayur peria, dan saya tak akan tahu khasiat peria...betul la kata pujangga, tak kenal maka tak cinta.Meh tengok antara resepi yang 'satu masa' dulu saya cukup benci bila balik sekolah bukak tudong saji, mak masak sayur ni.Tapi sekarang tidak lagi...^__^




SAYUR PERIA TOMIS TELUR
Resepi @ Mak tercinta
Olahan CheAnn

Bahan
  • 1 biji peria - sederhana besar
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1-2 biji cili merah
  • 1 biji telur
  • 1 sudu teh sos tiram ( saya tambah)
  • Garam gula dan perasa
  • sedikit air
  • sedikit minyak untuk menumis

Cara Memasak
  1. Peria dibelah dua, buang biji , dipotong nipis, basuh dan tos
  2. Bawang merah, putih dan Cili dihiris nipis
  3. Panaskan minyak dan tumis bahan2 hirisan hingga naik bau, masukkan sos tiram, masukkan peria, garam gula dan serbuk perasa secukupnya. besarkan sedikit api ketika menumis.
  4. Masukkan sedikit air sekadar untuk peria masak lembut.Pecah telur dan kacau sekata, telur dah masak tutup api dapur angkat senduk sayur letak dalam pinggan.




Makan panas panas...emm sedapp rupanya peria ni. Takde la pahit mana pun..pahit lagi bermadu hempedu..Kenapa la lambat sangat saya kena tipu...adehhhh


    Thursday, October 27, 2011

    Puding Roti Marble...aduhhhh Jakun kaler lagi..




    Salam...yuhuuu...sure memasing dah lunch kan time ni.Lepas lunch ngap plak desert yang sejuk dingin lembuttt...aahhhhh...!!!!. Adoiyaaa terkenang kenang plak desert ni...tu yang lancar je tangan ni login Dari DuniaKu sat..nak share pasal desert. Sebelum citer panjang, ampunzzzz....saya memang masih gile bermain dengan warna.Bermula dengan kek karamel..pehtu kak marble tradisi...skang puding plak. Resepi asal dari dapur Hana's Family ,Puding Roti Marble Coklat. Masa pestaim buat dulu bulan posa...tempahan untuk majlis berbuka puasa Pharmaniaga saya folo sejibik Hana punyer resepi. Bila dah gila dengan kaler...zasss marble tu bukan kaler cengkerat dah...dah macam2 kaler. Cuma semua tu tak sempat nak snap gambo...malas pun ye. Tapi saya idak le derhaka banyak dengan resepi asal. Saya derhaka tang kaler je sebab sonok betul main kaler kaler ni  >_<.  

    Mbakyu Hana..mintak ijin nak share resepi kat Dunia saya ye...Copy and paste gitu...^_^
    Cuma Cara memasak tu saya ubah sikit ikut bahan2 yang saya gunakan..muahhhh!


    RESEPI PUDING ROTI MARBLE
    Sumber @ Hanamemories.blogspot.com

    Bahan

    • 4 keping roti
    • 2 biji telur
    • 1/2 cawan susu pekat
    • 170mlm susu cair
    • 1/2 cawan gula
    • 10gram serbuk agar2 ( saya guna agar2 yg berjurai 1/2 paket sbb xde serbuk agar2)
    • 2 sudu besar butter/majerin-cairkan ( saya guna 1 sudu sahaja)
    • 31/2 cawan air ( saya guna 800ml air ikut sukatan agar2 saya )
    • 2 sudu besar serbuk koko@ coklat emulco ( saya tak guna saya kaler2 je hehe)



    Ammpunzzz menten ada tempias kek karamel ^_^





    Cara Masak
    1. Agar2 tu basuh dan masak hingga hancur dengan 700ml air
    2. setelah agar2 tu hancur masukkan gula, masak hingga gula hancur, perlahankan api
    3. Roti racik2,masukkan dalam blender. Blend skali dengan susu pekat,susu cair,telur dan 100ml air.
    4. Kemudian masukkan dalam agar2 yang telah dimasak tadi.kacau seketika, masukkan majerin dan kacau lagi
    5. Bahagikan kepada beberape bahagian untuk proses kaler mengaler (yess bab yang paling saya suka)
    6. Kemudian bole la ambil sesenduk setiap kaler dan letak ditengah tengah loyang berselang seli.
    7. Puding akan bergerak sendiri ketepi loyang jangan la runsing pulak.teruskan letak berselang kaler sebab kena buat dengan cepat.puding ni cepat sejuk dan keras.
    8. Dah siap proses selang seli kaler tu simpan la dalam peti'es sekurang2nya 1 jam kata Hana. tapi kalo tak sabo blasah je la...cuma tak sejuk tak behhh.Desert ni yummy di makan bila kadar kesejukan dah cukup haul maka ia akan terasa nikmatnya ditekak...


    Inilah hidangan minum petang last wiken sambil berkebun..yang ye nya saya lupa nak kuarkan dawi peti'es masa lunch.Konon konon buat untuk cuci mulut gitu....sudahnya jadi menu minum petang...Bagus jugak terlupa ni..takyah susah2 pikir menu minum petang plaks....






    Hehe..Rambo dok sibuk cabut rumput tu..saya syiok2 minum...






      Wednesday, October 26, 2011

      Gulai Ikan Tongkol....Jodoh Tetap Nasi Dagang..






      Ada panggil ikan Aya..ada panggil ikan kayu, ada panggil ikan tongkol.Nama yang berbeza, rupa dan rasa yang sama. Cop!2..tapi ikan tingkol tongkol ni ada dua jenis. Satu yang lembut, satu agak keras isinya. Itu pasal ada yang panggil ikan kayu gamaknya..Takat ni saya memang fail bab nak bedakan keduanya.Kadang beli dapat yang lembut, kadang dapat yang agak keras.So terpaksa la lama sikit tempoh memasaknya kalau terbeli yang jenis "kayu". Padahal dah banyak kali tanya kak Tie....bersungguh kak Tie citer..siap lukis gambo ikan nak soh saya paham...ye ye saya angguk bersungguh.Konon!!!! Sampai kedai udahhh konhiuszz jugak...menten sekali sekala terbeli yang keras kayu grrr grrr kat diwi sendiwi. 


      Macam biasa gulai ikan tongkol untuk nasi dagang ni saya ceduk wesepi dari mak tercinta. Mak pulak mesti Acik Limah Ipin yang ajar kan mak.....pastu Acik limah plak mesti dari mak dia...mak kepada mak Acik Limah plak dapat dari mak dia jugak...so tak habis ni...kalo nak citer mak kepada mak, kepada mak.Konklusen, ofkos asal resepi ni dawi anak jati gannu...cuma diolah dan diubahsuai mengikut citarasa masing2....." masing masing punya gaya..oooo.." <<< lirik lagu awie.




      GULAI IKAN TONGKOL
      Resepi @ Mak Tercinta
      Olahan CheAnn

      Bahan
      • 1 ekor ikan tongkol
      • 2 keping asam keping
      • 5 ulas bawang merah
      • 2 ulas bawang putih
      • 1/2 inci halia
      • 3 hiris lengkuas
      • 1 paket rempah kari ikan (saya campur 2 sudu rempah kak yatie bagi)
      • 4 cawan santan
      • 1-2 sudu cili blend (cili kering)
      • 1 biji tomato (pilihan, xnak letak pun xpe)
      • Garam gula dan perasa secukupnya
      • sedikit minyak untuk menumis





      Cara Memasak

      1. Ikan dibersihkan, rebus dengan sukatan air setakat ikan tu tenggelam sahaje.masukkan skali asam keping masa merebus. 
      2. Bawang merah, putih dan halia ditumbuk, agak2 malas blend je...tapi lagi leceh nak basuh blender tu dari basuh lesung so tumbuk je la...bukan lama pun...hehe
      3. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk.Tumisan dah wangi kekuning kuningan masukkan cili blend.Kacau seketika dan masukkan hirisan lengkuas.
      4. Agak dah pecah minyak masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan sedikit air.
      5. Kacau seketika hingga pecah minyak..masukkan ikan rebus tadi dengan airnya skali.
      6. Kacau kejap dan masukkan santan, letak garam gula dan perasa secukupnya.
      7. Biarkan gulai masak dengan api sederhana hingga pekat.



      Pek biru tu rempah kari ikan yang saya guna,
      Plastik bonjot tu pulak adalah rempah khas untuk gulai nasi dagang yang kak yatie bagi..


      Selalunya bila nak makan dengan nasi dagang waktu pagi gulai ni masak malam. Bila dah semalam kemesraan gulai ni sangat mantop. Keesokan pagi tatkala dipanaskan pun dah terbau gulai ni untuk apa. Sampaikan Azrul siap cakap..'emm ibu mesti masak gulai nasi dagang kan...." Kalo ikut asal resepi asal, nak buat gulai ikan nasi dagang kena pakai rempah khas, baru sedap. Terima kasih untuk kak Yatie sebab baik hati bagi sebungkus rempah gulai nasi dagang...Gannu mari tu....emmm next balik kampung Kak Tie belikan saya Rempah Rose plak ye..nak cuba masak gulai daging terengganu laksss...Kononnn...



      Saya masukkan cili padi tu atas permintaan Rambo sebab dia suka pedas. Layannzzz ;-)

      Nasi Dagang





      Dulu masa kecik saya selalu kumpul duit belanja nak beli Nasi Dagang Wan - Jiran mak. Dia bungkus dengan daun pisang berbentuk kon.Unik sangat cara bungkusan tu. Memang susah nak jumpa cara bungkus nasi dagang macam tu. Memang sedap sangat nasi dagang Pakcik Wan tu. Orangnya lemmmsss , kalau berjalan lenggang itik pulang petang gitu.Menten asyik pakai kain batik je sana sinunzz Tapi sentuhan air tangannya tiap kali masak Nasi Dagang memang buat saya rasa ingin beli tiap hari.Tapi jaman tu mana saya mampu walaupun Pakcik Wan jual 50sen je sebungkus.Murahkan....untuk era sekarang la...era jaman kecil saya...duhhh...dengan harga 50sen saya mampu 2 minggu skali je beli.Mak pulak belum pandai buat..masih Jawa asli gitu...sekaranggg....cakap je nak resepi apa...dialah my mastercheff..muah2




      Untung anak anak ibu..asal nak je...ibu leh buat.Walaupun rasanya tak sama dengan Pakcik Wan tapi cukup la untuk santapan anak anak ibu...kan..kan...Tapi anak anak ibu mesti bangga jugak..sentuhan ibu masak nasi dagang ni buat teman2 ibu tak caya tau yang ibu ni owang jawa tapi boleh masak nasi dagang...haaa....hampehhebatkan ibu...ngeh..ngeh..



      NASI DAGANG 
      Resepi @ Ibu & De (SIL)
      Olahan CheAnn

      Bahan Nasi Dagang
      • 31/2 cawan beras wangi
      • 1/2 cawan beras pulut
      • 1 sudu kecil penuh helba
      • 4 cawan santan
      • 1 sudu teh garam
      • 8 biji bawang merah
      • 2 inci halia
      Cara
      1. Campur beras wangi dan beras pulut.Basuh dan rendam semalam.Campurkan skali dengan 1/2 sudu helba.Seeloknya rendam semalaman untuk beras kembang secukupnya
      2. Setelah direndam semalaman tos dan kukus selama 30-40 menit
      3. Bawang merah, halia diracik halus.
      4. Dalam bekas besar masukkan santan dan garam, kacau hingga garam hancur.
      5. Setelah 40 minit beras dikukus, angkat dan teruskan masukkan dalam bekas yg berisi santan.gaul rata hingga santan bergaul mesra.biarkan seketika dlm 5 minit bagi  macam santan tu meresap .(errkk susah la nak explain bab ni...)
      6. Bila nampak santan cam dah meresap, masukkan la bawang merah dan halia yg telah diracik tadi. 
      7. Masukkan juga baki 1/2 sudu  kecil halba,gaul mesra semua dan kukus lagi hingga masak..



      Ntah kenapa, saya kalo makan nasi dagang mesti nak kuah gulai ikan tongkol aka ikan aya aka ikan kayu. Kalo dengan gulai  lain rasa tak mecing aaa...isshhh tekak tak univesal langsung...Pastu mesti nak kena ada acar mentah timun tu..perghhhh...Complete set banget sihhh...




      Set wajib nasi dagang untuk keluarga saya...

      Inilah bekpes pagi raya....raya deepavali...^__^



      Saya suka makan guna sudu garpu asli anugerah Allah...zassss licin. Ammpunzzz hancus diet saya hawi ni..uwaaaa.... :((.

      Pastu blasah plak ni..

      Secangkir Teh tarikk.....ahhhh!!!!

      Jangan tanya jumlah kalori atau kolestrol yang saya kumpul untuk hari ini kerana saya sedang cuti diet!!!! Lagipun kalau saya cecah berat jadi 50kg, hadiah yang saya akan dapat tak menguntungkan saya...Sebab tu saya tak bersemangat....So bukan salah saya tawwww.....>_<

      Tuesday, October 25, 2011

      "Kebun Oh Kebun".......Cerita Wiken...Versen 2





      Ada masa rajinnnn sangat.ada masa malassss sangat.Tapi bila tengok apa yg kita ushakan dah membuahkan hasil, ampunzzzzz hepi sangat sangat...Betul aa owang tua kata berbudi pada tanah memang tak pernah rugi. Saya plak memang rajin sikit walaupun malas banyak bab tanam menanam ni...ikut mood. Skang saya sedang buat versen ulangan untuk project berbudi pada tanah yang sekangkang kera kat umah ni. Jadila kan..sekurang kurangnya..asal nak daun kesum..zassss petik tepi pintu...asal nak daun kari zasss petik.. Wiken tadi bz membersihkan rumput2 yg dah hampir tinggi dengan Izham. Kang tak pasal2 lakss ada mahluk2 tak di undang tumpang...Ishhhh x rela ahkakk.. jom tengok kebun saya...




      Pelik jugak..dari pokok yang sama 
      tapi buah labu ni tak sama spesis lak dengan  yang kat atas...nape ekkk..





      Nak kata tak bagi baja..bagi jugak..tapi spesis kuwusss je cili ni...
      emm tangan tak serasi tanam cili kot..





      Haa..cantik kan bunga ni...
      Inilah bunga dari pokok daun kencur orang jawa cakap
      Kalo owang melayu cakap kencur..cekur..





      Kencur kat batas pertama...dumuksss...sedappp buat ulam
      buat urep pun behhh
      masak pecal pun behhh
      buah kuah pecal pun behhh...






      Ni pokok meranti...susah nak dapat dah..kat pasar tani pun skali skala je jual
      Masak bening sedap..
      Masak lemak putih sedap..
      Buat ulam pun sedap..
      Buat urep pun sedap...






      Ni plak benih meranti tu...
      Kalo buah dah tuko kaler camni..bole la petik
      pastu picit & tabur je kat tanah...banyakkkk anak2 pokok meranti tumbuh...





      Huhh...ni yang paling behhh...penting
      Guna untuk masak tempoyak
      Masak Asam pedas
      Buat laksa kedah,laksa penang, laksam
      Buat Ulam2 nasi kerabu..
      Buat Stimm BBQ siakap
      Macam2 la...hehe..






      Hoyee...dah berbuah..
      bawu je tanam 3 bulan.tapi sebab pokok tut cepat la berbuah...





      Uihh skali dia dah start buah...lebat beb..
      Senang..nak buat sambal belacan..
      Nak buat air jus limau dengan asam boi bebila pun bole..
      Nak buat jus apple dengan asam boi pun tinggal petikkk je...


      Haa...ni la sebahagian pokok yang ada kat kebun saya...next saya tunjuk pokok yang lain plak..ada pokok ubi..bendi..kacang..terung..belimbing..macam macam la...

      Friday, October 21, 2011

      Kek Marble Tradisi aka versen jaman dulu2...





      Ingat jaman skolah dulu..ada jamuan kelas maka kek inilah yang selalu aku buat. Mak mcm biasa main suh aku agak2 aje sukatan bahan2 nak buat kek ni. Nak mintak mak buatkan tak sampai hati sebab mak asyik pegi ladang kelapa sawit aje...so dengan semangat waja dan kental aku membuat kek marble ni demi jamuan kelas.Ye aa apa kes owang lain bwk makanan aku takde...malu dong malu dong ahhh....memang berjaman gak tak buat kek ni....setelah munculnya berbagai jenis kek moden ni.Tekak ni pun dah beralih arah..cehhh eksen tul tekak.. Last raya aku buat demi tempahan dari pelanggan unik....Malu benonya nak tepek kat duniaku sebab apa klass kek camni...Tapi bila  my lovely fren dari Penang tingin nak makan...mintak aku share wesepi sebab dia nak buat ...errrkkk tingin??? adakahah.....emm....meneka dalam kesamaran ni...takpe, takpe...aku tepek dulu wesepi ni..lepas tu bawu soal selidik...*_^






      KEK MARBLE TRADISI
      Resepi @ CheAnn

      Bahan2

      • 250gram planta / majerin la bhs klasik...
      • 1 cwn gula ( jgn penuh..lebih sikit dari 3/4 cawan kalo pakai gula castor)
      • 4 biji telur 
      • 2 1/2 tepung gandum ( anggaran) - diayak
      • 1 sudu kecil baking powder 
      • 1 sudu teh esen vanilla





      Cara2

      1. Pukul planta dengan gula hingga kembang.guna senduk kayu tau...tak aci pakai mixer...sbb ni kek jaman dulu..hehe. pukul dgn satu arah
      2. Bila planta dah kembang masukkan telur sebijik demi sejibik dan pukul lagi..menten yee satu arah je...jgn ngada ngada nak pusing sana sinunnzzz
      3. Bila telur dah sebati dengan planta masukkan baking powder..gaul mesra
      4. Pastu masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga bila kita angkat adunan dgn senduk kayu tu dan jatuhkan adunan ke dalam bekas adunan jatuh seketul lembut... tepung gandum tu anggaran sbb bergantung kepada saiz telur yg digunakan...
      5. Adunan dah mesra bahagikan kepada beberapa bahagian ikut hati masing2..dan bubuh la kaler kegemaran..
      6. Lapik bekas pembakar dengan paper bakar kek..sapukan majerin kat tepi bekas pembakar
      7. Bubuh kek berselang kaler dengan kadar yg sama atau berbeza.
      8. Bakar dengan suhu 160-170'c selama 40-45 menit



      Tadaaa....



      Emmm...skali skala makan kek yang lari dari gebu mulus buttercup....kek ini gebu dengan cara dan rasanya yang unik.Bila makan memang menggamit nostalgia celah celah kehidupan yang lalu....ahhh..!




      Buat IntanRizal sayang..selamat mencuba..love u muuahhhhh!

      Thursday, October 20, 2011

      Daging Salai/Bako masak Lemak Cili Api





      Entah apa kes sejak akhir akhir ni kanak2 riang kat umah ni suka beno dengan masak lemak. Bawu je ibu ngan ayah  nak diet...udahhh lemak lagi.Habis camno...takkan nak masak asing asing lakss...apa barraangggg nak masak bermacam macam jenis lauk plak...isshhh.Jadi bukan salah ibu ekk kalo ibu makin dumuksss...anak2 ibu paksa ibu masak2 camni.. Lagipun masak ni simple dan senang sebab tu ibu redhooo je anak2 ibu rekues masak ni...




      DAGING SALAI/BAKO MASAK LEMAK CILI API
      Resepi @ CheAnn

      Bahan2
      • 400 gram daging lembu
      • 3 cawan santan
      • 1 batang serai
      • 10 biji cili api (ikut kadar kepedasan masing2 la ekk)
      • 2 -3 inci kunyit
      • 1 biji kentang
      • 1 biji tomato
      • Garam gula dan perasa secukupnya


        
      Cara2
      1. Potong daging sederhana beso..basuh, tos lumurkan dgn garam dan kunyit pastu bako kat atas kuali leper yg buat goweng rotcai.Sebab malas nak idupkan arang nak buat bara...
      2. Bakar daging spara masak je..kalo bahasa omputis bila kita makan western food tu pelayan westowen tu mesti dia tanya welldone or halfcook ? ( err betul ke ejaan aku tu...blasah je la..) so kita halfcook je la untuk elak daging liatsss...jenuh lakkk nak gigitss nanti..
      3. Potong kecil kecil daging yg dah di bako halfcook tu..cehh cee..cee spiking london lakss.
      4. Kunyit hidup, cili api tumbuk or blend
      5. Serai tu ketuk je atau bahasa masak2 ni dititik je...
      6. Kentang kupas kulit dan potong ikut saiz dan bentuk kegemaran la ekk..fleksibel.. tak de potongan sepesifik untuk masak kalo ikut cara aku...hehe..
      7. Basuh dan rebus kentang dengan santan cair. Sukatan santan cair ni plak agak2 untuk kentang lembut je..jangan banyak sangat..
      8. Bila kentang dah lembut masukkan la santan yg agak pekat,masukkan bahan blend, daging bako dan serai.
      9. Masak diatas apai yg sederhana, rajin rajin la kacau supaya santan tak pecah..cantik gitu..
      10. Masukkan pula garam gula dan perasa secukupnya
      11. Bila kuah dah mendidih masukkan tomato yg dibelah 5/6 ikut saiz tomato
      12. Kacau seketika dan tutup api...



      Jom Lunch...muahhh!!!


      Sambal Udang Dengan Petai...TAPI tak boleh makan!!!!!



      Grrr grrrr....nyammpahhh tau..masak tapi tak bole makan gara-gara resdong. Dulu ok je...idak le teruk no kesannya kalo makan.Tapi menjak dah semakin nak pegi ke empat siri ni..makin sensitip plak. Makan sikit dah gatal idung macam nak tercabut. Pastu mula la jerawat toing..toing...muncul...memang bikin guwe fobia. Kakak izzati ngan rambo gak yang untung...depa aje yg pulun..Nyammpahhh.....nah la wesepi aku yg sempoi ni...


      SAMBAL UDANG DGN PETAI
      Resepi @ CheAnn

      Bahan2

      • 400 gram Udang - saiz L
      • 1 1/2 labu bawang besar
      • 1 ulas bawang putih
      • 10-15 cili kering 
      • 2 papan petai 
      • Garam gula dan perasa secukupnya
      • Minyak secukupnya untuk menumis


      Cara2

      1. Udang basuh dan tos. Stim kan udang sekejap sahaja hingga kaler udang bertukar jadi merah.(sy guna microwave untuk stim)
      2. Bawang besar, bawang putih dan cili kering blend.
      3. Petai buang kulit, belah 2, basuh dan tos
      4. Panaskan minyak dan masukkan bahan2 yg diblend.Masak dgn api sederhana.Masak hingga pecah minyak
      5. Bila dah pecah minyak masukkan petai, masukkan sedikit air udang yg ada masa stim tadi. 
      6. Masukkan garam gula dan perasa, dan masak hingga sambal betul2 pekat.
      7. Bila sambal dan pekat masukkan udang dan kacau seketika...matikan api




      So...aku tukang masak..tukang tengok je la depa makan sambal udang petai ni....sadisss!!!

      Tuesday, October 18, 2011

      Apam Aiskrim



      Antara apam aiskrim dengan apam dot dot, aku & anak vote apam aiskrim untuk kesedapannya. Tapi dari segi rupa ofkos apam dot dot lagi cun mengancam...dot dot la katakan sexy je..kalo apam aiskrim ni...merekah ala2 apam tepung beras...dan kerana kesedapan dan kegebuan apam ni yg hampir hampir sama level gebu cam aku maka aku selalu buat apam aiskrim dawi apam dot dot demi aku pun leh melantak sekali. Bab kanak2 riang ni...ko buat je la apa jenih apam pun deme menten balunnnn...tu yang beh..tekak universal gitu..takde nak memilih sangat.Janji ia adalah sejenis makanan maka pantas je kena balun.






      Resepi ni aku jengok kat Blog Zaliana >> Jurnal rasa.Dulu hawi2 jengok blog dia...banyak jugak resepi yang aku folo..and sedap2 beb.Skang ntah kemana menghilang ye..hampir sembilan bulan blog dia sunyiii je...bagi aku dia tu dah setarap kak Ummi HSH, Cik Mat Gebu, Kak Ita masam manis...asal masak je sedap..cantikkk...untung depa dikurniakan sebegitu...tak lokek ilmu..share sgala...So nak mintak ijin kat Zaliana nak share apam aiskrim yg sedap dan sangatt gebu..kalo Cik Mat Gebu yang buat harus 2-3 kali gebu beb sejajar dengan nama..oppsss...ampunzzz...CMG jgn maraaa..kata kawan saya usik mengusik membawa bahagia..perghh dan dan tuko kata ganti nama jadi saya ekk.Sungguh bersopan...




      APAM AISKRIM
      Sumber @ Jurnal Rasa
      Zaliana mohon ijin untuk share ekk muahhh!

      Bahan A
      250 gram gula castor ( ai folo zaliana guna 200 gm gula je so manisnya sedang2 aje...ewahh cam lagu dangdut iwan lakss..yg sedang 2 saje..)
      1 sudu makan ovellette
      3 biji telur

      Bahan B
      300 grm tepung gandum/naik sendiri ( aii ikut zaliana jugak guna tepung naik sendiwi
      1 st Baking powder

      Bahan C
      200 ml air sprite/ice cream soda ( aii guna F&N Ice cream Soda, beli botoi beso belen leh wat air sirap bandung laksss ... >_< )




      Cara2
      1. Pukul A hingga kembang dan gebu mulusss gitu
      2. Masukkan Bahan B sedikit demi sedikit dan pukul hingga sebati dan gebu
      3. Adunan dah semerra arram masukkan la Bahan C.Pukul hingga mereka begitu akrab dan mesra
      4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Kaler la ikut kaler u all syuke..bebas...
      5. Masukkan dalam paper cup atau muffin cup..nak senang guna piping bag, tapi kalo tak ada guna sudu pun bisa bukkk....
      6. Kukuslah dalam 10 menit

      *Nota kaki: kalo guna kukus biasa pastikan api besar ekk baru la apam kembang merekah << pesanan ni khas buat acik Chah yg sokmo kalo ngukus apam takmau kembang merekah...ngeh ngeh..Ala chah ko beli je la pengukus letrik kat Chef Asma tu...konherm kembang apam ko..muahhhh!




      Gebu gilossss....


      Selamat mencuba..muahhh!

      Sunday, October 16, 2011

      Patin Masak Tempoyak




      Bila sebut masakan ni akan tergambarlah satu tempat kat pahang >> Temerloh. Situ memang glammer aa dengan  masakan ikan patin. Macam macam jenis patin..Tak hairan la Temerloh tu dapat gelaran bandar ikan patin. Patin sangkar dengan patin kolam memang jauh beza kesedapannya..itu pasal lain harga..sebab lain rasa. Asal balik kampong memang konherm beli patin sangkar dan masak tempoyak adalah masakan yang cukup senonim. Ekceli patin ni bole je masak cara lain..tapi kali ni nak citer aku masak tempoyak stail pahang...lebih kurang la..aku kan owang jawa jadi camno family in law aku masak camtu  la yg aku pektis...maybe ada cara lain..tapi cara pahang ni bagi aku memang sempoiii...

      Meh jengok wesepi...takyah citer panjang...malasszz nak menaip..



      PATIN TEMPOYAK
      Resepi @ MIL  diolah oleh CheAnn

      Bahan2
      • 1 ekor ikan patin
      • 2 senduk tempoyak
      • 2 papan petai
      • 1 biji timun tua
      • segengam daun kesum
      • 2 inci kunyit
      • 10-15 biji cili api (ikut kepedasan memasing)
      • Garam, perasa dan gula secukupnya
      • Air secukupnya




      Cara2

      1. Ikan patin potong ikut besar sang tukang masak, basuh dengan limau nipis dan perap seketika untuk buang hanyir ikan
      2. Kikis kulit timun tua dan belah 2 buang bijinya,potong serong setebal 1 inci.Basuh tos.
      3. Petai dibelah2 dua basuh dan tos
      4. Tumbuk kunyit dan cabai hingga lumat
      5. Isi air dalam periuk agak agak hanya untuk ikan patin tu tenggelan.Masukkan tempoyak dan gaul mesra hingga sebati
      6. Kemudian masukkan timun, ikan dan petai dan masak la.
      7. Bila air dah mendidih masukkan kunyit dan cili yg telah ditumbuk, daun kesum, garam serbuk perasa, gula secukupnya.
      8. Masak dengan api sederhana.kacau sekali sekala untuk elak ikan hancur
      9. Bila semua dah agak sebati dan pekat tutup la api dapur...setel..
      Yokkk mangan...^__^



      Satu lagi peberet rambo anda family, makan jemput2 ikan bilis cicah masak tempoyak..perghhhh sedappp beb.Sudahnya skang aku pun suka..kakak pun suka.. sedapp banget...siyesss...try la..muahhh!
      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...