Tuesday, June 14, 2011

Cuaca Dalam Hati

Alhamdulillah….motivasi pagi di radio IKIM hari ini cukup menarik. Aku terpanggil untuk merakamkan serba sedikit kata2 ustaz yang mana masih singgah dalam ingatan aku yg dah penuh ni. Maklum la dengar sambil memandu dlm perjalanan ke tempat kerja. Tak mampu nak mencatit point2 penting. Sebelum sisa ingatan itu sedikit demi sedikit terpadam, baik aku pahatkan dlm catatan blog aku yg usang ni…cewah pahat...cam bahasa sastra plak ahaksss.. ( sian blog aku…lama betul tuan wumah tak singgah).

Emm…tak tau nak buh tajuk apa. Cuaca dalam hati or pasal marah. Sbb ustadz tu memula citer pasal cuaca..Dia cakap mood kita pada setiap hari bergantung kepada cuaca dlm hati kita bukan cuaca di luar.Kalau cuaca kat luar mendung tapi cuaca dalam hati kita begitu tenang..indah..damai insyaAllah cuaca yg mendung itu tidak akan mempengaruhi kita malah kita akan tetap hepi..gembira.Yess…sgt agree dgn kata2 ustadz ni..bagi aku once your open your eye after wake up in the morning your mood already created. Waa speaking London plak aku..hehe nak wat camno..tgn ni menaip selari dgn kata2 dlm hati dan pikiran.cewahhh…

No it’s really true…ini berdasarkan pengalaman dan pemerhatian. Aku tak merujuk kepada sesiapa tapi aku mewujuk kepada diwi aku sendiwi…dan pemerhatian terhadap anak2 aku yg comel2 tu..>_<. Kalau depa bgn tido tewus senyum cewia maka seharian tu depa akan ketawa gumbira…tapi kalo celik je mata dah merengek rengek tangisan manja maka satu hari tu sokmo la dok nak merengek..pantang silap sikit >>> menangis!!!!Pehtu mula la ibu dia plak terbako je nak layan moody anak..huhu

Begitu juga dgn owang dewasa…kalo bgn pagi dah moody…cuaca dlm hati dah mendung, mula la..monyok, muka masam..pastu pantang sesape silap cepat sgt nak naik angin...nak marah. Ustadz tu ckp marah tu ibarat api didalam dapur hati anda. Kalau perlahan akan dayus tapi kalo besar akan hangus terbakar. Marah itu fitrah dalam diri setiap manusia. Maka marah itu bukan untuk dihapus tapi untuk di urus.Emm…ini bermakna semua owang ada pewasaan mawah..so borre mawah la kann….(^_*)

Anyway memang tak salah nak wase mawah, cuma mawah tu bio la kepada perkara yg patut, marah kerana benar, bukan marah tak tentu pasal. Sebab kalau asyik marah sebenarnya memberi kesan lebih buruk kepada diri org yg marah bukan kesan buruk kepada org yg dimarah. Marah ni ibarat api..kalao asyik marah…dan marah kita sebenarnya membakar diri kita…maka makin marah..makin terbakar..makin hangus. Dan syaitan itu dari api..bila kita marah..api semakin membakar maka semakin kita dipengaruhi oleh syaitan.. Marah la bila Islam dihina..bukan marah kewana kita dikritik. Kadang kala kritikan yg kita terima tu adalah aib kita yg bole kita perbaiki.

InsyaAllah..ingatan utk diwi sendiwi juga...muahhh!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...