Sunday, December 16, 2012

Crepe Durian - Sedapppp Wooo..Resepi Senang!!!






Buah cempedak diluar pagar
Ambil galah tolok jolokkan
saya memang baru belajar
Belajar buat crepe durian

Salam semua. Ewah..ewah..berpantun seloka gitu. Hehehe...sibuk gek nak citer pasal crepe doyan ni. Orang lain dah lama buat.Awak baru terhegeh hegeh nak hapdet dalam belog. Nampak beno ketinggaln ketapi ekk. Heppp!!! ketinggalan hapdet dalam belog aje tau...dah lama benonya buat ni. Dah bape kali pun dah tak ingat. Dah bape orang order ngan saya pun dah tak ingat. Ingat dah malas nak hapdet dalam belog tapi janji tetap janji.dan sebagai rujukan saya masa depan dan sebagai rujukan puteri puteri saya dan...weiii bape banyak dan aaa.....ok moh tengok resepi. Nurul sayangggg...akak dah tunaikan janji.muahhhh!
Errr korang...rujukan asal resepi ni saya singgah dapur Kak Azlita Masam manis yg pemes tu...korang bole klik klik laman sesawang situ sini ekk antaranya:
dan banyak lagi la...kat myresepi, kongsi resepi and so on. Bila gugel taip durian crepe berjuta ada..hehehe
Memang banyak versen resepi durian crepe ni. Ada tu cam ala ala lempeng or roti jala je. So saya pilih yang agak lain sikit la bahan2nya dan saya adjust sukatan ikut kesenangan saya. Maaf ye, bukan nak derhaka tapi saya ni, kalau resepi yang sukatan bahan-bahan ada guna timbang timbang ni memang sensitip sikit. Terus tingat timbangan berat saya..uwaaaaa acik makin dumuksss...grrr grrr. Heeee...saya pemalas benonya nak menimbang. Lagipun penimbang saya ni ntah betul ntah idak.Xde anto untuk calibration pun.So saya guna sukatan sudu dan cawan aje la ye. Kalo korang nak resepi asal sila pegi link yang saya dah bagi list tu...ai tak rela ai disalahkan kalau crepe korang tak jadi...huhu..Ini kira resepi orang, sukatan saya...selamanya sukatan saya...hahahaha .

CREPE DURIAN WITH CREAM CUSTARD FILLING

Bahan Crepe
  • 4 tbs tepung gandum
  • 4 tbs tepung ubi
  • 2 tbs tepung jagong
  • 2 tbs tepung kastard
  • 2 biji telur - saya guna telur saiz B
  • 2 tbs minyak/butter dicairkan- saya guna minyak masak je
  • 2 tbs gula halus
  • 1 cawan susu segar
  • 3 tbs air
  • secubit garam
  • pewarna kuning
  • perasa durian - saya guna isi durian dlm seulas .so bau durian crepe ni sungguh asli gitu...muahhh!

Cara
  1. Satukan semua jenis tepung dan ayak dalam satu bekas.
  2. Lepas tu campurkan dengan semua bahan lain.Kacau hingga hingga sebati
  3. Tapis dan letakkan pewarna.
Sediakan kuali nonstik untuk membuat crepe..pssttt saya siap pegi Giant tau beli kuali nonstik, demi durian crepe  youuu...overrr!!! alaaa bukan teffal..brand giant aje..muahaha
Panaskan kuali untuk elak crepe melekat.
Kemudian perlahankan api ke sederhana
Sapukan or bahasa indah Oleskan kuali dengan minyak makan atau butter dengan menggunakan kitchen tisu
Bila kuali dah sederhana panas baru kita letakkan sedikit adunan
Goyang-goyangkan kuali supaya ia rata
Masak hingga ia mengelembung-gelembung sedikit
Tak payah di balikkan, dah gelembung angkat kuali tu terbalik..haaa jatuh la crepe tu...ye la pakai nonstik kuali kan...tak melekat la...hissshhh
Buat sehingga habis adunan...jgn rasa dah penat malas plak.hep!babap nanti.
Untuk mengelakkan crepe kering lapis crepe dengan plastik
Jangan di tindih-tindih semasa panas nanti melekat plak crepe tu...haa nangis korang
Tunggu dia benar-benar sejuk baru boleh di tindih satu persatu.Nak tindih terus tu bolehh tapi lapiskan dengan plastik, so idak le crepe tu melekat.

* Kalau ikut saiz kuali saya, adunan ni dpt la 21-23 crepe.So bergantung pada saiz kuali & ketebalan crepe korang tau...

moh kita buat filling crepe ni pulop. Adunan ni pun saya dah adjust, supaya ngam ngam aje dengan crepe yg dibuat. Kalau ikut resepi asal akan ada lebihan, tapi adunan ni saya buat just nice gitu...sekali lagi ye...resepi orang sukatan saya.Selamanya sukatan saya..hahahaha...





CREAM CUSTARD FILLING
Bahan
  • 1/4 cawan tepung gandum 
  • 1 tbs tepung kastard atau tepung jagung
  • 1/4 cawan gula ~  tambah lagi anggaran 1 tbs
  • 2 biji telur -saiz D ( resepi asal guna telur kuning sahaja , saiz A...)
  • 1 1/2 cawan susu ~ boleh guna susu segar atau susu cair
  • 1 tbs butter
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • Secubit garam
  • 200 ml Non Dairy Whipping Cream (saya guna brand RICH)

Cara
  1. Satukan tepung kemudian ayak dalam satu bekas, pastu masukkan gula 
  2. Masukkan 2 biji telur dan 1 cawan susu.  
  3. Kacau hingga adunan sebati
  4. Masukkan semua baki susu, secubit garam dan esen vanilla 
  5. Kacau rata
  6. Panaskan atas dapur dengan api sederhana hingga adunan pekat.
  7. Sentiasa kacau supaya adunan tidak hangit dan berkerak di dasar.
  8. Bila ia dah meletup-letup baru tutup api
  9. Tambahkan butter dan kacau hingga adunan menjadi licin dan berkilat.
  10. Biarkan ia sejuk
  11. Simpan dalam bekas bertutup atau balut bekas dengan plastik dan simpan dalam peti ais hingga ia dingin
200 ml Non Dairy Whipping Cream, pukul hingga kental
Kemudian campurkan ke dalam Cream kastard kita tadi.
Kaup balik hingga adunan sebati
Jika adunan berketul, masukkan dalam mixer dan pukul sekejap aje anggaran ia sebati dan kental.

Bila crepe dah sejuk, filling dah ready, apalagi...mengcrepe la...err ada ke word mengcrepe.....x kesah la janji maksud nak citer telah sampai...aci???
uhhh ngantok dah nak citer...so saya pinjam ayat2 kak Azlita tu ler.. CnP je..

Letakkan sekeping crepe
Letakkan krim kastard di atasnya
Kemudian letakkan isi durian
Tutup kembali denga krim kastard
Lipat seperti kita melipat sampul surat
Buat sehingga habis
Simpan dalam peti ais dan sangat enak di makan dingin

yeahhh siap!!!!

Opsss...ada plak selit mini pavlova tu ekk
heee..saje je pavlova tu interprem kat Crepe Durian...
Bukannn...benonya ada org tempah mini Pavlova juga masa saya buat crepe durian ni
Tu yang masa snap my pestaim crepe durian ni ada pic Mini Pavlova

Psst..Saya pun amik tempahan Crepe Durian ni.
Sape yang pernah makan Crepe Durian Saya, terus order and repeat order
Tak caya???
Nahh baca ni!!!!

Ni antara komen2 customer..kiwa testimoni gitu ahaksss!
Lagi...

Ni Customer dari Seremban you......
Cabaran Sungguh! Bape kali saya buat utk dia
Hubby dia asyikkkk lupa nak bawak balik
Eh cop! Seremban ke Nilai ekk...lupa aaa.tak kesah la..
kan..???
Lagi???
isshhh Cukupla testimoni tu...
Nanti korang lagi tak caya plakkkk
hehehehe



Hah! yang dah terponyok cam lempeng ni plak adalah akibat crepe tak lapik plastik
Terus tindih2..dah jadi gini bila nak buh filling...grrr grrr
So ni kira ingatan untuk kowang la ye...

Uhhh..ngantok! So nak beradu dulu.
Selamat mencuba...
Muahhh!






18 comments:

saly said...

sedapnya..
pernah cuba skali jew.
nnti nk cuba lg lah,terliur dh ni..hehe

Ibu Rawiwa said...

sedap...sedap... kl dekat mau jer tempah!

Anonymous said...

kalau tak nak kulit DC melekat..u boleh guna resepi kat myresepi durian crepe 5 tepung..sy dah cuba..menjadi.........dan sedap sangat

GoodMindGirl said...

Terima kasih gitu...Akan kubuat untuk berbuka puasa..Sedap, jimat dan PUASS...:-)

Unknown said...

kalo whipping cream tu gune brand rich yg warna gold putih kotak nye..kena letak gula lg ke kak?sbb kalo rich whipping cream yg tu..da mmg manis..

CA said...

Dear Nadzirah..

Tak perlu buh gula dahh sbb brand rich memang dah manis. and castard dah manis kannn...nanti over manis..

Anonymous said...

Tak rugi cuba yr resepi. Mmg sedap sangat. My son makan sensorang sampai lupa nak tinggal utk ayah dia. Creme custard it self dah sedap. Bila di kawinkan dgn durian masyallah sedap betul. Btw thanks for sharing. Allah jua yg membalas kejujuran resepi mu

CA said...

Anonymous..

Thanks singgah sini and cuba resepi ni. Ekceli orignaly bukan wesepi saya..saya cuma adjust sukatan untuk kesenangan saya..andai ia mampu memberi kebaikan utk org lain..Alhamdulillah....

Hurein said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam, ap maksud tbs ea? Tq..

Unknown said...

Salam, ap maksud tbs ea? Tq..

CA said...

Salam Myza

Sowi lambat plak reply. tbs - Table spoon = sudu besar (sukatan)

Adilah Manaf Celik Vitamin said...

Saya suka makan ni.

Kajian 3 Tahun Tentang ESP Shaklee, Hasilnya Memang Mengejutkan!

CA said...

Adilah...sedappp kann...cuma limited la..time mosin doyan je leh buat..

Unknown said...

Salam.. nk tye , cmne nk bezakn dairy whipping cream dgn yg non? Pasalnye sy bli whipping cream yg dlm botol tu.. goncang2, picit trus kluar creamnye. Tp bile ltak ats crepe, cair..

Pengedar Shaklee Klang said...

thanks resepi...

tak sabar nak mencuba

wawaazfar said...

dia ada tulis kat kotak tu kak , dairy or non-dairy . yg dairy tu biasanya org guna untuk masak . non-dairy yg org guna untuk buat crepe . ataupun , tanya org kat bakery tu , yg mana non-dairy

Nur haura afeeya said...

Salam semua saya syor kan kalau kena kencing manis yg tinggi atau kaki luka berair nak kena potong akibat kencing manis cuba wasap atau call saya En Mohd Zuhairi bin Noordin 0174687570 Insya Allah harga mampu milik kita bagi gula turun dan luka tu akan cepat kering balik dan baik dalam tempoh kurang pada seminggu saja..Insya Allah berkesan dan jika ada pesakit yang kencing manis tinggi yang tidak ada luka pun kita akan turun kan gula bagi terkawal sama

jom kita rawat kan dengan minuman herba ladang dan herba hutan (JAMINAN RASA TIDAK PAHIT)

jom kita sebarkan bantu pesakit kencing manis kronik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...