Monday, October 10, 2011

Sawi Jepun Sos Tiram Vs Memori Arwah Abah...



"Ani..abah nak pegi umah ko tido 2-3 malam.Nak rehat sana.Nanti ko masak sedap2 ye.."

Inilah sokmo2 ayat arwah abah tiap kali nak datang umah aku.So aku paham apa maksud dia.Sure dia nak aku masak sayur ni dan aku tak pernah miss masak sayur ni tiap kali abah mengunjungi gobok aku. Memang arwah abah suka sangat sangat.Berselera je bila dia makan. ...Pernah suatu hari arwah abah sanggup kol tanya macam mana nak masak sayur ni.Aku plak kat litar Sepang..Tengok Motor GrandPrix .ya ammpunnzzz dok tengah bingit bunyi motor rempit tu la....abah tanya wesepi. Aku cakap mlm nanti aku kol balik..dakkk..dia nak jugak...suh cakap jugak sebab nak suh mak masak tengah hari tu jugak.Maka terjerit jerit la aku bagi wesepi yg simple tu tapi sangat sedap di tekak arwah abah..

Selang bape minggu abah muncul...siap pesan nak makan sayur tu...Mak siap ngadu yang abah komplin mak masak tak sesedap aku masak. sebab tu datang umah aku just nak makan sayur ni.Duhhhh terharu.Tapi itu semua kenangan terindah dalam hidupku. Mesti u all teruja kan..apa la wesepi masakan ni sampai arwah abah teringat ingat...hua..hua..simple giler wehh...u all mesti rasa kacanggg je nak masak camni..tapi sebab aku memasak dengan rasa ihklas dan penuh kasih sayang lah buat arwah abah terkenang kenang masakan aku...*__^




SAWI JEPUN SOS TIRAM
Resepi @ CheAnn

Bahan2
  • 250grm sawi jepun
  • 1 ulas bawang putih
  • 2-3 inci isi ayam ( udang or sotong pun boleh)
  • 2 sudu teh Sos Tiram
  • 2 sudu teh kicap
  • Sedikit tepung jagung
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Garam gula perasa secukupnya


Cara2
  1. Sawi basuh dan tos..selak selai2 ye..bio bersih..
  2. Panaskan air dalam kuali, titiskan beberape titik minyak, masukkan sedikit garam
  3. Bila air dah mendidih celur sawi tu dan susun dalam pinggan
  4. Isi Ayam racik racik halus, dan ketepikan
  5. Panaskan minyak, tumiskan bawang putih yang dititik dan dipotong/racik kecil2
  6. Bila bawang dah kuning, masukkan sos tiram dan tuang air rebusan celur sawi tadi ( sukatan air lepas celur sawi ikut kesesuwaian masing2...nak banyak ke sikit)
  7. Masukkan kicap, ayam racik ,gula dan perasa secukupnya...kalo kurang masin tambah sedikti garam.
  8. Masak hingga mendidih, bancuh sedikit tepung jagung dan masukkan dalam masakan. kepekatan sos ni ikut kesukaan masing la ye...dah masak siram atas sawi yg disusun tadi.
  9. Taburkan la sedikit bawang goreng dan daun bawang...siap untuk di hidang..

 Uhuk2..sedih benonya nak citer menu ni....



Tiada lagi panggilan meminta menu ni..tiada lagi usikan nakal arwah abah...setelah abah pergi aku memang takde mood nak masak sayur ni lagi walaupaun ini adalah sayur dan menu feberet aku.Ntah..maybe sebab aku tak mahu hati ni tersentuh sayu..bila mengimbau memori bersama abah...Namun kugagahi jua untuk masak tatkala Ramboku meminta kerana dia pencinta sayur dan menu ini juga......yang pasti memori bersama arwah abah seiring dipikiran tiap kali memasak sayur ni...Al- fatihah buat abah..

10 comments:

Ummi said...

Assalamualaikum CA, terima kasih singgah dapur akak...waaa masuk sini terus lapar tengok sawi tuh..kena dgn nasi panas n sambal belacan, ada lak ikan masin ke...pergghh...bam bam lagi la badan akak...hehe

CA said...

Salamm kak Ummi..

aduhh..serba tak kena plak akak singgah dunia saya..malu aa dapur sy tak cantik cam capur akakk..toce toce singgah..

Bam..bam pun xpe..janji menten masak sedappp..hehe

muah2 kak ummi..

Lee said...

Hello CA, I say man! Ini tengok sedap best!
Saya look look sampai teringat pantun ni....for you.

Sawi pahit gulai tempoyak,
masak degan santan kelapa.
Kechil usah disangka anak,
Besar usah disangka bapa.

Kalau saya dapat jemput datang makan, da tentu tiga pinggan nasi lichin....
Ada sambal belachan, kan? Ha ha.
You have a nice day, simpan satu lagu dalam hati, dua pun boleh juga.
Lee.

CA said...

yuhuuu..uncle lee..

Thanks drop again to my pondok.yo lorr..yummy this vege kan...aiseyy you better than me about pantun..

If you come i should cook a rice triple mehh...ofkos have sambal belacan Malay trademark food beb

I always simpan lagu dlm hati...muah..muah have a nice wiken..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Sangat menyayat hati sis . Bertuah arwah abah sis dpt anak soleha mcm sis . God bless you sis .

Anonymous said...

Assalamualaikum sis...trima ksih shre resepi...sya msk untuk sahur hrini..alhamdulillah...licin sudah...♡♡

Unknown said...

Sebuah kenangan yg mengingati sesaorang insan bernama
...Ayah

Unknown said...

Saya cuba masak hari ini..izin share ya...

Unknown said...

Alhamdullilah dah cuba Siap!! Sedapp Laaaa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...