Thursday, December 29, 2011

Sambal Belacan Goreng...Resepi Aceh katanya..




Maaf ya bapak bapak...ibuk ibuk...jangan kaget...ini blog masih dipunyai orang mesia..bukannya orang indonnnn. jangan keliru dong.Cuma ijinkan saya kongsi sambal yang enak ini...diajarin oleh pembantu saya. Enak kali tauuu...
Huhhh...ammpunzzzz letih otak nak susun ayat..nak eja...demi nak bagi intro sambal ni...dahh la...tak kose makkk....so guwe menten cewita versen guwe je aaa...


Antara ulam ulam yg jd jodoh sambal ini..
Semua segar dawi ladang tau..petik tepi umah aje...(*_^)



Ok ringkaskan citer, sambal ni menurut maid saya, sambal belacan aceh...sana kalau buat sambal belacan memang mcm ni...emm...untuk tekak saya yang asli jawa ni...ofkos bole terima dan bagi saya memang sedap. rambo pun suka...ekceli bahan2 yang digunakan hampir sama tapi cara sahaja yg berbeda..Di abadikan disini untuk rujukan saya masa akan datang.Atau maybe ada yang berminat nak mencuba...sila la..




SAMBAL BELACAN GORENG
Resepi @ Mariati ( adik sepupu maid )
Sumber : Dari Duniaku... @ Rossamyzani.blogspot.com

Bahan2

  • 10-15 biji cili padi suka pedas borre tambah ye..
  • 2-3  inci belacan
  • 2-3 biji bawang merah
  • 1 biji tomato
  • Garam gula secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menggoreng



Cara2

  1. Bawang dipotong atau belah 4 atau 6
  2. tomato dibelah 4 atau 6
  3. Goreng semua bahan kecuali garam dan gula
  4. Goreng sampai layu, tapi jangan garing
  5. Setelah itu baru semua bahan ditumbuk..memang lembut dan senang untuk menumbuk..
  6. Akhir sekali baru masukkan garam gula secukup rasa.Bole juga nak tambah serbuk perasa
  7. Dah siap...senang ringkas dan mudah.





Bagi saya sambal ini telah menghilangkan masalah biji cili  akan mercik  masuk mata atau bersepah sepah tatkala menumbuk...sebab semua bahan dah lembut dan senang untuk ditumbuk..




Ni antara ulam ulam yg mengiringi sambal belacan goreng. Haaa nampak tak tuuu daun cekur. Ulam peberet saya..duhhh memang selera sangat kalau ada ulam ni...cukup la..ada kicap, sambal belacan dan ulam daun cekur...perghhh...makan plak nasi panas panas...ammpunzzzz tak hengattt!!!

10 comments:

cik cek said...

Bestnya menu yang kat atas tu...sambal belacan...ulam2an...menu wajib ada kat rumah akak...:)

CA said...

Sama la kak..umah saya mcm2 sambal..ada je stok kat dlm peti'es.Yang konherm ada, sambal tempoyak, sambal belacan, sambal belimbing itam and sambal budu...:)

Anonymous said...

akak suka sambal hijo (Medan punya)

abejoe said...

TQ tqtq trimas malam gaks tera test utk kali ke 3 hehehe

abejoe said...

TQ tqtq trimas malam gaks tera test utk kali ke 3 hehehe

Bunda_nora said...

kalau tak salah nampak macam ada ikan bilis tu...dalam resipi takde yer?

CA said...

Assalam Bunda_Nora

Thanks singgah pondok saya. Memang resepi ni tak ada ikan bilis..tapi maybe tumbuk tu tak lumat..maybe antara bawang, cili and tomato tu nampak seperti ikan bilis.

Zue said...

Saya rasa ada jg versi sambal jawa yg ltk ikan bilis. Jadi lbh pekat.

Resepi Asia said...

asikk gilaa rasanye

Unknown said...

Kalu makan dengan ayam goreng berempah mukin lagi sedap,saya nk try buat resepi ni,thankfully give this information

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...