Saturday, May 15, 2010

Berita Dari Jengka

Pepagi ada misscall dari emak. Suspen..mak tak sihat ke.Baru terdetik dalam hati lepas sarapan nak call mak la.Sebab hari ni sabtu, mak mesti tak sibuk.kedai tak buka.Hmm nak call mak pun kena tengok hari.. kena tengok waktu. Silap hari..silap waktu...memang tak bole cakap panjang...Lepas je jawab salam dia akan tanya, nape? mak sihat..mak tak ada apa. Korang semua sihat..mak tengah kat cafe ni...nak goreng bihun..@ mak kat umah acik itu..umah acik ini..sibuk memasak untuk kenduri. Itulah rutin kehidupan mak sekarang. Sejak abah pergi hampir satu tahun setengah yang lalu mak memang selalu mem'bz'kan diri dia...Ingatan hidup bersama abah membuat mak tak boleh duduk kat rumah tanpa membuat apa2.Ye la...30 tahun hidup bersama....pastinya setiap kenangan terpahat kukuh dalam ingatan.

"Ani..ni mak nak bagitahu..adik nak bertunang."

Ini ayat kedua selepas mak menjawab salam. Ishhh, Mizan ni..kata lagi 3-4 bulan nak bertunang.tetiba je plak. Aku membalas kat mak.

" Bukan mizan, adik Iwan." Mak balas

Hah! terkanjat aku....aisey....cepatnya. Berape umur adik tu ye...aku rasa cam dia tu kecik je lagi.Ini adik bongsu aku yang sebaya adik Chah, adik Arin, adik Shah. Tapi adik2 depa tu belum dengar pun dah nak kahwin..bertunang pun belum.Awat adik aku ni gatal sangat nak kawin ni...Dia ingat kawin tu senang ke.Dia tu lelaki..nak kena tanggung anak bini. Aduhhh..kepala aku plak yang serabut. Tapi tak terluah kata-kata kat mak. Sebab mak dah setuju, sape aku nak membantah.So aku setuju je sebab bagi aku pengorbanan adik aku ni sangat besar. Sanggup berhenti kerja, sanggup duduk kat Jengka tu semata-mata nak menjaga emak.Padahal dia dah membina kerjaya pun selepas Grade UITM..tapi kasihnya pada mak dia tinggalkan semua tu. Tinggalkan kerjaya, tinggalkan kehidupan kota kembali hidup nun di daerah Jengka.Iwan akak bangga dengan mu dik...

"Bila?", 13 Jun mak menjawab. "Korang boleh balik tak?"." InsyaAllah balik"

13 Jun...hmmm aku rasa macam ada sesuatu agenda pada tarikh tu...Yesss...jemputan makan kat Pavillion...Aisey...nampaknya aku tak boleh la memenuhi jemputan tu. Patut aku rasa berat je nak jawab setuju kat Atoq..rupanya Allah dah ada perancangan lain untuk aku. Subhanallah...
Maaf AE...tak bole join. next session key..insyaAllah...( Sesi July..Ogos..Sept...kah2 ngucap Ani oii, ko ingat ko sape orang nak jemput makan tiap2 bulan.cessss!!)

"Ni satu lagi mak nak cakap...Irna mengandung..."

Berita satu lagi membuat lamunan aku pasal jemputan pada 13 Jun terpadam. Erkkk...aku terkedu.Anak dia muda dua bulan dari Izham.Rapatnya...

"Dah 2 bulan"mak menyambung.

Alhamdulillah..aku menjawab nak cover perasaan terkejut.Dalam hati aku rasa macam tak boleh terima. sebab adik aku ni hari tu operation, anak dia baru setahun.Bukan ke kalau operation kena jarak 2 tahun...Dia pulak sangat alah bila mengandung...mabuk..alahai siannya kat Aimi, sian kat adik aku ni..apsal depa tak plan...tak bahaya ke...dah la dia ada penyakit cam arwah abah...aduhhh...sesak nafas aku...macam-macam aku pikir tapi mak menyambung cerita seolah-olah tahu apa yang aku pikir.Kata2a mak membuat aku menitis air mata. Laju deras air mata aku mengalir...I love u mak...love..love sangat.Amazing...setiap butir bicara mak membuat aku bersyukur...Ya allah You give the best mother in the world to us. Semoga aku mampu menjadi seorang ibu sepertinya...amin.

2 comments:

Anonymous said...

takpelah cheann...adalah hikmah tu... semoga enjoy sokmo...

bila lagi nak no6?? :D

Ros said...

Anonymous,

memang enjoy pun..kik2
no 6, hmm ada rejeki ada la..ramai betul doakan sy dpt no 6...insyaAllah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...