Saturday, January 21, 2012

Tapai Ubi Kayu



Salam semua...kamsa hamida pada yg jenguk2 sini...tanjat boboi tengok ranking tetiba naik..Talam Lapis diplomat tewus jadi fofular. Konherm sebab Kak Ummi ni...I lapp u aa kak ummi...muahhh! Duhh sibuk tul kat opis. Bila balik je dah lunyaiii..nak jenguk duniaku memang tak sempat. Ni pun wase nak titon je tapi dok tunggu Kek karamel kat darram oven tu.Tempahan dari member nak jamu sedara mara mai dari Perlis.So dawi ngantuk nunggu tu yang masuk wat entry jap..bole?

Lama dah tak makan tapai ubi.Dulu amsa berrum pandai buat memang tiap2 minggu beli kat pasar tani.Sekarang tidak lagi..hehe..Alhamdulillah..takat ni tak pernah tak menjadi tapai ubi saya. Cara dan step lebih kurang dengan tapai pulut je...yang penting letak ragi sama rata gitu..




TAPAI UBI KAYU
Resepi @ Ibu tercinta
Sumber : CheAnn @ Dari Duniaku..

Bahan2

  • 500-800 grm ubi kayu
  • 1 sudu besar ragi - dah dihancurkan
  • Daun pisang secukupnya utk membungkus







Cara2

  1. Ubi kayu kupas kulitnya dan dikikis. Basuh tos kemudian tos.potong ikut saiz kegemaran
  2. Rebus atau kukus ubi kayu hingga empuk
  3. Biarkan ubi kayu betul2 sejuk.
  4. Taburkan ubi kayu dengan ragi yang ditapis
  5. Gaul rata ragi dan ubi kayu
  6. Bungkus dengan daun pisang.
  7. Peram 2 malam




Tapai ni letak dalam peti'ess..makan bila dah sejuk...buat cam desert aa..lepas lunch..balun tapai ubi kayu yang dah sejuk...Aduhhh....nikmatnya... 


6 comments:

HS said...

buatla pula tapai pulut..i likeeeee

CA said...

HS...tapai pulut dah cemuih..sokmo buat org dok tempah...hehehe

HS said...

owh...aku tak cemuih. bila kenduri kawin kat melaka ni sokmo ada tapai pulut. itu yg aku hentam dulu.

Hamka Osman said...

Tapai ubi ni kalau digoreng celupntepung, sedappp...

CA said...

Hamka, yup..goreng cam goreng pisang tu...siyesss sedap!

muhamad idris said...

Ragi tu ap yew?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...