Saturday, January 28, 2012

Apam Yogurt Kukus



Ha...demam apam plak ke? Tadi singgah fb sibuk member kat melaka tu nak buat apam labu. Terkenang kenang apam labu Atin chah la tu...pehtu..saya pun nak citer pasal apam jugak la..tapi bukan apam labu la sebab  pokok labu saya baru je bercambah...belum berbuah.So kena tunggu pokok labu berbuah baru saya nak buat apam labu.HS hang buat dulu ekk...





Bila jiwa dan emosi gedik nak masak maka inilah hasilnya...Apam ni sangat beSARRR..gara-gara  papercup kecik dah habis...tapi jiwa gedik nak jugak buat...nak pg beli kedai mana nak saya redah kalau dah pukul 11 malam!!!dengan rasa tidak bersalah blasah aje guna yang beso.Maka terhasil la apam yg sgt beSARRRRR gedabak dan sungguh mekar selambak. Konherm Atin Chah jeles tahap diva tengok kadar ke-kembangan apamku ini...muahhh!

Apam ni dah lama intai kat dapur kak Ummi. Baru berkesempatan nak buat.So saya share  kak Ummi cayang..muahhh! C n P gitu..




APAM YOGURT KUKUS
Resepi @ Rima
Sumber : Kak Ummi @ Home Sweet Home

Bahan2

  • 2 cawan gula ( saya guna 1 1/2 cwn - memang dah manis )
  • 1 sudu teh ovellete
  • 2 cawan tepung 
  • 1 cawan yougurt segar asli
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu double action baking powder
  • 1 sudu teh pes coklat ( saya tak guna-folo kak ummi)
  • 1 sudu teh pes keladi ( folo kak Ummi lagi..hehe)
  • Beberapa titis pewarna ungu ( ikut kak Ummi)
  • Beberapa titis pewarnan coklat ( saya tak buat)





Cara2

  1. Sediakan periuk pengukus dan didihkan air kukusan. Saya gunakan pengukus lektrik je sbb malas nak gali pengukus kat dalam kabinet.
  2. Satu kan semua bahan kecuali pes dan pewarna.Putar/pukul bahan hingga sebati, adunan akan bertukar menjadi putih pucat dan pekat beralun.( memang pekat beb...)
  3. Asingkan 5 sudu adunan untuk dicampur dgn pes keladi dan pewarna ungu.
  4. Masukkan adunan tanpa warna kedalam plastik  or piping bag.Ini adalah untuk memudahkan proses masukkan adunan dalam papercup.( Adunan sgt pekatttt)
  5. Piping adunan 3/4penuh ke dalam paper cup. kemudian paipkan pula adunan warna ungu ke atas adunan tanpa warna
  6. Kukuslah hingga 15-20 menit hingga apam masak dan kembang mekar gitu



Chah...aku tau hang mesti jeles tengok kembang mekar ni kan..kan...jangan duka lara...usha tangga kejayaan kan..kan.. Dowhhh!!!

muahhhh!

9 comments:

ummiaisyah said...

cantik merekah apam yu...mesti sedap utk minum ptg..anyway..salam kenal!

HS said...

amboi deras betoi hangpa nak tunjuk bakat apam memasing...

HS said...

jeles jugak ya ngan korang..teringat je nak buat..terussss buat. stok brg ada. hmmmm akan kubuktikan aku juga mampuuuu.

Chah said...

Sowwiiii.... Ai cuba sedaya upaya nk jelez, tp gagal la!! Bkn feberet ai apam kering yg seangkatan dgn apam mekar, apam aiskrim segala tu. aku da penah buat apam yogurt ni, mudah naik kembang walopun aku tk reti buat apam. ;)

Keluarga Muhsina said...

uwaaa!!!! jeles jeles jeles....anak aku suka...camne ni...kena buat ni...waaaa!!! aku malas!!!

CA said...

Salam ummiaisyah..

Thanks sudi singgah...
dah singgah dapur u tadi..wow..lepat liat gitu..muah2

CA said...

HS...

Alaa..bukan apa sangat..saje layan selera anak2...layanzzz..
hang sure leh buat jugak.bukan susah pun..

CA said...

Atin chah..
aku tau hang dah dpt gelaran atin tapi tekak menten tekak kampun'.tu pasai tak makan apam gebus2 ni...muahaha...

nak wat camno..ni selera owang jaman skang la atin..anak2 suka layannzzz...

CA said...

Ibu muhsina..

Ko tu manjang malas..tapi tup tup berbagai menusss.nyampasss!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...