Wednesday, March 7, 2012

Talam Ubi






Walaupun saya tidak dilahirkan pada jaman jepun tapi bila sebut ubi kayu...emm..saya suka. Dari pucuk hingga ke ubi.Batang je saya tak suka makan sebab tak leh makan.Gamaknya kalau bole makan harus kot.. . Ubi kayu ni seingat saya memang banyak variasi kuih yang boleh dihasilkan.Lepat ubi, bingka ubi,ubi keduk,ubi goreng,serawa ubi, Talam ubi, kerepek ubi, tapai ubi...haaa banyak kan..memang kweatif beb owang jaman dolu dolu...Ini yang saya tahu..sebab ini adalah  antara makanan yang selalu mak buat jaman saya kanak kanak. Kat negeri lain ke..negara lain ke..ntah-ntah banyak lagi kan...So kalau wase wase nak tau..u all gugel la ekk..sebab saya nak citer pasal talam ubi je...pasal lain, kat tempat lain...





Alkesahnya...masa saya jaman kanak kanak, saya tak terpikir yang suatu hari nanti saya kena masak sendiri untuk menikmati makanan kegemaran saya...sebab tu tiap kali mak buat kuih haghrammmm nak tengok betul2..haghrammm nak tanya detail.Tolong mana yang patut je...Jadi bila anak tekak mengidam makanan dolu kala ni..mula aaa...terkial kial nak imbas memori......padahal memang takde dalam memori pun.Sadis lagi tragis kalau nak dikenangkan.Mujur jaman dah manggih kan..hanya diujung jari gitu..klik aje bukkk....semua ada.Resepi ni saya klik kat kat dapur maya Mas Ganteng kat Johor tu...CMG la sape lagi..Kang Mas..nyong njalok ijin yo, salin resepi neng kene pulak...hehe nasib la kalau tak paham ...sila gugel.




TALAM UBI
Sumber I : Dapur Tanpa Sempadan
Sumber II : CheAnn @ Dari Duniaku...
(Saya telah ubah suai sukatan mengikut saiz loyang yang saya guna- 10"x10"x3")

Bahan2 Lapisan Bawah
600 grm Ubi kayu parut ( saya guna 900gram)
200 grm Gula putih ( saya guna 220grm)
20 grmGula merah ( saya tak guna)
160 ml Santan cair ( sy guna 240ml santan)
1 helai daun pandan-racik2
secubit garam ( saya tambah just nak bagi manis lemak gitu)
Sedikit pewarna kuning telur ( saya tambah)










Cara2
  1. Ubi kayu diparut dan baru timbang
  2. Masak gula,garam dan santan cair hingga gula hancur.
  3. Masukkan daun pandan masa masak gula.Dah masak biarkan sejuk
  4. Air gula dah sejuk masukkan dalam ubi kayu yg sudah diparut, gaul rata, masukkan pewrnan kuning
  5. Tuang ke dalam loyang yang telah dilapik plastik
  6. Kukus selama 25-30 minit





Bahan Lapisan Atas
40 gram Tepung gandum ( sy guna 60grm)
70 grm Tepung beras ( sy guna 110grm
800 ml Santan (sy guna 1200ml santan)
sedikit garam - secukup rasa

Cara2
  1. Saya ubah cara untuk lapisan atas ni mengikut cara penyediaan kuih talam yg biasa saya buat.
  2. Campur semua bahan kemudian tapis
  3. Masak adunan hingga naik wap kemudian tuang ke atas lapisan ubi yg telah masak.
  4. ketika masak pastikan selalu kacau supaya adunan tidak berketul ketul
  5. Andai tidak yakin sila rujuk kepada sumber 1 key..kang tak jadi tak rela ai dipersalahkan yu...auchhh
  6. Kukus la antara 30-40 minit...sejukkan baru potong
  7. Nak lapisan atas tu cantik, lapik tutup kukus dengan kain atau tutup loyang kukus dengan kertas aluminium untuk elakkan air kukusan menitis ke atas lapisan atas.



Dah banyak kali buat..menten versen ubi karrer kunin..yang orang order pun saya buat karrer kunin....rasanya saya patut cuba versen cengkerrat yang buh gula merah tu la...sebab maid saya cakap versen tu lagi sedap..ye ke???



14 comments:

Lee said...

Hello Ros, wow! I suka ni.....chantek the colour tu.
I have never tried or eaten this before.
Ni masuk mulat lupa nama mak, ha ha ha.

I see, there's all kinds of ubi....kerepek ubi pun ada. Tapal ubi.....
Anyway, saya ta'pernah tengok.

So? Whats the menu for this weekend?
Ikan chincharu sumbat sambal? Udang masak nanas lemak? Ha ha.
Have a nice weekend.
Lee.

Unknown said...

talam ubi memang sedap...saya pun suka:D

Mamasya said...

Aslmkum Ros. nampak talam ubi Ros ni...sedapnya. akakpun suka kuih berasaskan ubi kayu ...lepat ubi kayu dan talam ubi kayu yg paling suka. balik Msia tempoh haripun kuih ni antara kuih yg dicari....nak buat sendiri tak sempat.

A A said...

lezattttttttt....

IeRA said...

Salam Kenal & Singgah...

kuih kegemaran saya ni...

CA said...

Hai..hai..Uncle Lee..

Terima kasih seribu lor..menten drop by my gobok.And you aa menten lupa nama mak..sure your mak kecik ati lor you asyik asyik lupa dia..

Hahaha...Uncle Lee, tapai ubi la..not Tapal ubi..adehhh, kelam kabut I read again my N3..kot2 i salah eja..haiyaa..konherm mata you salah baca..anyway..u can gali2 lor my previous N3 about tapai ubi..how to make it. sedappp ooo...

My wiken bz with kebun2 la uncle lee..masak2 tapi mood amik pic xde..sudah fenat kebun2 gitu..

thanks..have a nice day..simpan satu lagu dalam ati tau...

CA said...

Nieza...

Saya memang penggemar kuih kukus aka kuih jaman dolu dolu aa...maklum la.. :)

CA said...

W;salam Mamasya..

Gamaknya versen umur cam kita ni memang suka kuih2 camni kan kak...aiseyyy wugi aa berrik mesia x sempat melepas windu kat kuih kegemaran..xpe..akak mar-be-les bab masak...buat sindiwi je la...

muahhh! tq singgah sini...lepas sakan vacation...perghhh sana sinun posing..x tahanzzz

CA said...

A.Arvi..

Iya deh..lazat banget kuih ini..:D

CA said...

Salam kenal buat IeRA...

Thanks singgah sini...akak dah kunjung balas & follow gitu...muahhh!

Lee said...

Hi Ros, minta ma'af, ya. You tau la my bahasa da out of tune, ha ha.
Okay, sekarang da faham. And I always enjoy bacha your Trengganu bahasa....yours is the only one when I read, I read aloud to pronounce the words, ni chakap nak belajar Trengganu bahasa, ha ha.
You have a nice day. Stay young.
Lee.

Milena Andrade said...

Hello, that lovely site!
I loved your recipes and how put each of them, congratulations!
Therefore, I will become a follower! Kisses. (Brazil)

MAZNI said...

mek wos boleh ke gugel bahasa jowo tuh...

Fadzillah said...

Salam perkenalan Rossa.
Sukanya tegok kuih talam ubi, mesti sedap. Kuih kesukaan saya tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...