Thursday, October 24, 2013

Orange Butter Cake - Sempoi Beb Resepinya...Tapi SODAP.





Salam sayang semuaaaa...cewahhhhh! sayanggg la sangat. Kalau sayang apa kes kejap ada kejap tak ade. Dah join semekut chipmore ke..kejap ada..kejap tak ada. Kannn...Ntah la, semenjak dua menjak ni masa sangat limited edition sungguh untuk saya jengok Dari Duniaku.Mood nak berblogging pun macam saham...ada masa naik..ada masa menurun. Kesian sapa yang jadi folower kat sini dan tetamu alam maya ni Asal masuk menu sama je...kannn....Tapi saya rasa kunjungan tetamu jugak tak pernah kurang....Apatah lagi menjak menu saya masuk plak  dalam Harian Metro...Pehtu my Lovely Sis Q mengakhiri blognya  untuk tahun ni dengan entry promote pasal Dari Duniaku.Fuhhhh... terkesima seketika membaca bait bait kata dari blog Sis Q. Sis...you make me cry...make me miss you so muchhhh!!!!! Siyess...saya suka singgah blog Sis Q ni sebab banyak kata2 nasihat dalam setiap luahan kesah kehidupannya. Dalam pot pet cerita pasal menu...pasal kesibukan dia..pasti akan terselit kata2 yg mampu memberi inpak kepada saya....Saya paling kagum bila dia bercerita pengalaman dalam mendidik anak anak...Tabik spring beb! Sis Q ni seorang yang dah pro bab masak masak..Main campak campak aje...konherm menjadi...tetiba dia mencuba resepi sempoi saya.Mana saya tak terkesima...huhuhu...  Bayangkan apa perasaan saya....ofkos la syahhduuu...
Sis Q, ai tetap setia tunggu your next entry...jangan lama sangat pergi ye...kangennn sama kamooooo!

Ok...we stop syahdu syahdan tu meh kita layan Orange Butter Cake petang petang ni. Perghhh...sedappp! Jiran saya ni rajin masak...rajin plak nganto kat saya. Bukak je tupperware tu bau orange...ohhh pucuk dicita ulam mendatang la kann. Kalau cake tu cake cengkerrat saya akan tengok aje la..anak anak plak yang akan excited lebih. Tapi kali ni ibu dia yang over acting kejap....ngap ngap habis ko...Sah tak akan berulang la kesah batu belah batu bertangkup tu. Selang sehari teringat ingat kek ni...duhhh tak kan nak mintak lagi kan...errr nak tanya resepi malu la plak...asyik dia je ulur makanan...aku ni dok makannn aje. Pasang strategi...suh maid pegi tanya hahahaha...nampak??? sombong tak hengat! Skang kertas resepi tu dah hilang..padan Muka!!! So sebelum saya terlupa baik tepek kat Dari Duniaku untuk rujukan masa depan. Alaaa u alls pun leh la nak cuba kann..kannn... But..siyesss!!!  2S beb! Senang & Sedap!!!!



ORANGE BUTTER CAKE
Resepi : Mak Sheren ( Jiran Belakang Umah)
* ya ammpunzzz nama jiran pun lupa..Sheren tu nama anak dia hoqeyy..and inilah sumber paling jongos pernah aku tulih
Dicuba dan olahan : CheAnn

Bahan- bahan

  • 250 gm butter 
  • 250 gm  gula - ( sape tak suka manis leh kurangkan)
  • 250 gm tepung naik sendiri
  • 4 biji telur gred A/B ( sy guna 5 biji sbb gred C )
  • 1 1/2 tsp kulit oren yg di parut *
  • 85 ml jus oren *

* sy gantikan dgn 80ml pati sunquick - gelojoh time tu...buah orange takde...so blasah aje..

Cara Cara

  1. Pukul butter dengan gula hingga kembang.
  2. Masukkan telur sebiji sebiji dan pukul lagi hingga sebati,
  3. Masukkan tepung dan mixed adunan hingga mesra dan sebati
  4. Masukkan pati sunquick, 
  5. Panaskan Oven 160-170'c. Lapik loyang pembakar dengan kertas penyerap minyak - saya guna bekas 4 segi saiz 9"x9".
  6. Bakar kek dengan suhu 160'c selama 35-40 minit ikut jenis oven masing masing.....

Tunggu sejuk baru potong.....

Amcam....senang kannn...siyesss memang senang sangat...ni saya dah olah ikut cara saya la..sebab nak tepek wesepi asal ntah mana kertas wesepi tu....adehhh..





U allsss....gebus sedap...memang layannnn je makan ni.....<<< kata adik opis saya ni si Wan Iylia & Ajib.



10 comments:

Sweet red cherry said...

wah..Nampak gebu la kek oren tu..mesti sedap kek ni..

Amelia said...

Hi Sweetie, kejab ada, kejab hilang... how your doing? Oren butter cake sedap yo....best kalau ada kopi-o kaw kaw. Save some for me. :))

Have a lovely week ahead,regards. Lots of love and hugs to you.

CA said...

Bbwana, memang gebuss gebasss gitu..bagi akak sedappp.Tekak owang lain tak sure..ce terai buat...

Thanks singgah sini..muahhh!

CA said...

Heii my lovely Sis...

Thanks lor..sokmo drop here. How to do..mood kejap ada kejap hilang beb.Seme pondok I lalu and tengok tapi tak singgah pun..

Ni kalau Uncle Lee tau sure dia marah..lalu lalang pondong owang tapi tak singgah...pondok sendiwi pun lupa mau singgah lor...huhuhu

Next we eat trhis cake with coffe kaw-kaw together key...muahhh! hug you sendat2...

Unknown said...

Salam kenal sis...jap lg nak terai..bebahannya mmg sempoi x fenin2 nak carik kat kedai...heheheh...tq for sharing..

CA said...

Salam Mila Anggong

Thanks singgah sini.
Yess simple cake but the taste yummy

Unknown said...

Nak tanya ye...butter tu salted ke unsalted? Terima kasih in advance :)

ciknahkongsi said...

Sy dh bt ikut resepi ni..elok jadinya..terima kasih kak 😊

CA said...

Sy guna buttercup tu je..salted la kan..hehhe

CA said...

Sama...thanks singgah sini and mencuba.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...