Monday, November 18, 2013

Pancake Porridge aka Bubur Lempeng.. Ha Ha Ha!


Salam dan selamat sejahtera buat semua...




Andai di imbas memori zaman kanak kanak hingga remaja, seingat saya, setiap tahun...hari pertama bulan ramadhan semasa arwah abah ada...menu ini tak pernah miss. Setiap tahun...hari pertama...mak dengan penuh rasa cinta akan masak menu ini. Tak perlu tanya tak perlu bersoal jawab....menu ini tetap menjadi pilihan utama. Dan seingat saya, ketika saya di kampung saya la pembantu wajib yang akan menggunting lempeng ni nak buat bubur.Pasti!! Haha...kowang mesti gelak sakan kannn..tajukssss x tahanzzzz. Omputis habiss! Ye la..saya takut kawan saya nunnn kat toronto tu tak tau plak apa tu 'lempeng'. Silap silap jadi lempang plak..rabannn!

Untuk sekian lamanya....tiba tiba saya rasa saya terlalu teringin untuk makan bubur lempeng ni. Mentang mentang la hawi ni posa...nak jugak wase menu burran posa.ngade!Seingat saya, sepanjang saya dapat title isteri dah 15 tahun...tak pernah sekali pun saya buat bubur lempeng ni. Ntah mimpi apa tetiba rasa teringinnnn sangat nak makan. Mungkin rasa rindu pada arwah abah...dan mungkin selepas abah pergi mak tak pernah buat bubur lempeng ni lagi....Paling tragis, selama ini saya tek pernah tengok..tak pernah tanya macam mana mak buat bubur lempeng ni. Saya hanya tahu mak dah suakan gunting dan lempeng yg dah sejuk untuk saya gunting. Dah siap gunting takde langsung daya usha nak tengok atau tanya.Tau tau dah siap...tinggal ngap je masa berbuka. .bagusss kannn!!!! 

Errr...takkan nak call mak plak. Hawus syahdu syahdan plak dia. Dengan penuh  yakin dan kondifen saya main tarammm je...hasilnyaa....moh..moh tengokkk ni...step by step ai buat tawww..Balik keja zasss bersilat kat dapur taww..ok memula kita tengok wesepinya dulu.




BUBUR LEMPENG
( duhhh...x glamer langsung nama.)
Resepi : Che Ann @ Dari Duniaku..

Bahan bahan

  • 1 cawan tepung
  • 1 sudu kecil majerin
  • Air secukupnya
  • 2-3 Helai daun pandan
  • 1.5 - 2 liter  Santan 
  • Gula secukup rasa
  • Secubit garam untuk menaikkan rasa lemak bubur






Cara cara

  1. Tepung dan majerin gaul mesra..masukkan air sedikit demi sedikit hingga menjadi doh
  2. Canaikan doh hingga leper cam lempeng.
  3. Oleskan sedikit minyak pada kuali leper dan goreng la doh yg telah dicanai.
  4. Goreng hingga dua dua bahagian kuning kekuningan
  5. Dah sejuk gunting kecil kecil hingga habis
  6. Masak santan dengan api sederhana. Masukkan gula garam dan daun pandan.
  7. Sentiasa kacau santan agar santan tidak pecah minyak
  8. Santan dah naik wap masukkan la lempeng yang telah digunting tadi
  9. Kacau hingga santan mendidih, tutup la api dapur





Enak di makan sejuk untuk tekak saya.. Dan rasa bubur ni..ala ala bubur caca je beb! Tapi bagi saya lagi sedapppp dari bubur caca. Tak caya..cuba la buat. Buh dalam peti ais...ya Allahhh..nyamam beb masuk tekak... amcam? ada brannn nak cuba? senang je kan...5 step je dah siap.. atas tu saje je buh pi bebanyok bio nampok banyok je koi nuleh kat pondok ni...nulehh ke???? taip wehhh..


Haa...ai close up sikit...
kasi teruja.
Muah!


8 comments:

Bbwana adienia said...

menariknya..baru tau ada pancake porridge..

izahdaut said...

Ulu mane kok makan bubur geneh.hahahaha ada yg kene halo ni karah.akok nok rase getek bubur te.macam sedakk je macam srdakk je.tak puase tapi nak rase.boleh?

Dah dah.. koi nok blah dah.xboleh lama2 desini.karang xpasei2 gemuk dgn sendiri tanpa sedar.hahaa

marie said...

sedapnye....macam bubur gandum pulak...favorite i tau bubur gandum tuh...

Amelia said...

Hi my dear, first time I tengok pancake porridge. Very interesting recipe..looking at the ingredients...should be very sedaplicious. Hantar kat pondok I...:))

Have a nice day, sweetie. Be seeing you. Jangan tengok korean drama sampai lupa update your blog. LOL

CA said...

Bbwana..

Salam..thanks sudi singgah pondok akak..hehehe..nampak menawik je bila bg nama pancake porridge kannn..kalau ckp lempeng owang x heran nanti...

CA said...

Uhh coiiii izahhh...khabo memolek..aok skali wase bubur gini...nangis nok lagi..haa haa..gonne te..koi x dayye nok buat manyak kali...tapi kalo tuk dak comeiii hok makan kuih kaler ijo te..koi xde heii...

CA said...

Hi Marie..

Thanks singgah sini..
Emm..rasanya memang ala2 bubur gandum..tapi lembuttt gitu. ye la..buat dawi tepung gandumm..tu pasai pewasaan bubur ni cam bubur gandum gitu...

CA said...

yuhuuu...my dear Sis Mel

Thanks for your warm compliment. Dear..this bubur very simple.If I give name bubur lempeng..nanti owang tak herann..kasi nama pancake porridge..haaa.. glamerrr gitu

psstt...I memang gile tgk korean drama....pondok Lee yg private tu pun belum terjah lagi..ntah2 dah banyak citer lepas handbrake kann..auchhh...seremmm...LOL

You take care...luv u...hug you ketat2.muahhh!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...