Monday, November 12, 2012

Muffin Coklat





Salam semua. Masih dibuai dengan adengan adengan Anugerah Skrin ke? Errkkk tak tengok? Laaa....sangat untung tak tengok beb. Acik pun rasa letih nengok anugerah skrin kali ni. Ntah nape rasa takleh  nak menjiwai langsung.Pelikkkk aje. Tapi bab lagu lagu pilihan saya suka. Mantop! Saya suke...suke..suke..
Tapi anak saya pun suke.Suke muffin saya buat.Hehehe...itu point nak citer.MUFFIN

Ni la pestaim buat muffin guna resepi. Sebelum ni saya beli tepung yang dah mixed semua.Balik tinggal bancuh dan bakar.Itupun saya rasa ntah bila.Sampai tak ingat bila means dah lama bebenor saya tak buat. Nape ekk.Nak kata anak tak suka makan...silap besar. Depa memang suka bebenor. Emmm..dah tahu sebab apa..sebab malass...grrr grrrr

Last week kan minggu akhir sesi persekolahan 2012. Ahte jamuan sana sinunzz aaa.Makanya asyik bermuffin la saya. Apa taknya...hari jamuan tak sama. Pastu memasing tak mengkhabo date yg confirm.Cuma cakap " ibu nanti abg ada jamuan...ibu, Ustaz cakap kelas E-na nak buat jamuan...So cam biasa ibunya jawab ok..ok..pastu bersilat pepagi buat muffin gara2 dok cakne date jamuan. Alhamdulillah..berjaya juga muffin yang simple, tapi sedap! Itu yang penting.Bahan2 pun senang...Thanks IzahDaut.Akak share kat sini plak ye.
Cuma akak ada la ubah sikit dan cara cara nak membuatnya.Ammpunzzz bukan derhaka tapi try to be sesuaikan dengan keadaan gitu... heee




MUFFIN COKLAT
Sumber: IzahDaut
Dicuba oleh : CheAnn @ Dari Duniaku..

Bahan2

Bahan A

  • 2 cawan tepung gandum
  • 11/4 cawan serbuk coklat ( saya guna 1 cawan sahaja)
  • 2 sudu teh Baking Powder ( saya guna 1 sudu besar)
  • 2 sudu teh Soda Bicarbonat ( saya tak guna)
  • 3 sudu teh nescafe
  • secubit garam ( saya lupa letak- ngok ngek tul)

** Gaul semua bahan dan ayakkan letak dalam bekas besar

Bahan B

  • 2 cawan gula castor
  • 3 biji telur
  • 1 cawan susu cair/susu segar
  • 1 cawan minyak ( saya guna mentega dan cairkan)
  • 2-3 sudu besar sunquick (folo izah..heheh)

** Kacau sebati telur dengan gula.Biar gula dah agak hancur baru masukkan susu.kacau lagi hingga sebati.kemudian baru masukkan mentega cair.Gaul lagi hingga adunan mesra dan sebati

Bahan C

  • 3/4 cawan air panas


Cara Cara
  1. Panaskan Oven pada suhu 170-180'C
  2. Tuangkan bahan B sedikit demi sedikit kedalam bahan A dan kacau kaup balik je..jangan over kacau. Dah nampak agak mesra, baru masukkan air panas.Kacau lagi hingga semua adunan dah mesra.
  3. Tuang adunan dalam bekas muffin. agak2  3/4 bekas aje...takyah penuh
  4. Bakar la dalam 15-20 minit ikut saiz muffin masing2.Agak2 beso tu kena la lama skit.
  5. Kalau saiz S cam saya buat ni dalam 15 minit dah masak.
  6. Hiasan atas muffin tu ikut suka la..nak buh coklat rice ke..coklat chip ke..saya cuma ada hirisan badam maka itu je la hiasan.Tapi tak buh hiasan pun xpe..xde dosanya... *_^




Uitsss..setiap pic ada gek selit muffin oren.Apa kes tajuk citer muffin coklat kan.......Isshhh, xyah la pelik, saya kan rajin.So on that day saya  buat 2 jenis muffin tawww.Tapi next la saya citer pasal muffin oren.Ngantok! Nak beradu...take care semua...muahhh!

8 comments:

Gee® said...

Wow! mengancam... nk try jugak laaaa

hana said...

ayu ne muffin mu! njaluk siji!!

Unknown said...

Babe, sangat suka muffin yang merekah macam muncung volcano... lama tak buat dah hak yang macam ni.. camne pun yang hak oren tu jugak yang terbaik... tak gitu?..

Mamasya said...

Aslmkum CA.
apa kabar...moga sihat...cuti pjg tak kemana2 ke? membukit elok muffin choc CA ni..mmg sesuai utk jamuan anak2...seorg seketuii...

CA said...

Gee..

Thanks singgah sini..td dah singgah dapur awak jugak..muahhh!

CA said...

Mbak yu Hana...

Sila..sila..ojo isin yo... :)

CA said...

Zana...ye beb..wa menten vote muffin oren..memikat kalbu...:)

CA said...

Salam Mamasya

Alhamdulillah sihat..skolah je coti.sy menten keja..ujung thn byk benda nak closing n due date..huhu..
tq mamasya..sokmo singgah sini..muahh!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...