Monday, November 19, 2012

Perginya Diusia 96 tahun..mungkin!!!!





Salam Semua...Salam Maal Hijrah buat semua.Mungkin agak terlewat tapi rasanya hijrah tahun ini akan memberi satu ingatan bahawa tiap kali kedatangan Maal hijrah mengingatkan pemergian atok. Bak kata Paman Norashid saya (adik mak yang no 2 bongsu), inilah hijrah terakhir untuk atok dari dunia yang nyata dan sementara ke alam yang kekal abadi...

Atok saya ni asalnya dari Indonesia...merantau ke Malaysia setelah di khabarkan oleh orang-orang Belanda bahawa begitu senang mendapat rezeki di Malaysia. Menurut cerita ibu saya, atok datang ke Malaysia hanya menaiki sampan..sampan pecah kemudian atok teruskan perjalanan dengan berenang sahaja.Wahhh hebat! Errr..saya pending dulu citer muffin Oren tu ekk. Rasa nak selit sikit citer atok saya ni. Sementara masih ingat sejarah...baik catat.Boleh gak cucu cicit membaca nanti..

Saya tak pasti berape usia atok sebenarnya. Mak, malah adik beradik mak pun tak pasti usia sebenar atok. Kalau ikut IC, 88 tahun. Tapi atok pernah Citer kat mak, dia datang Malaysia masa remaja...tahun bape tu tak pasti.Paman Nuar plak pernah tanya, berapa umur atok..atok hanya cerita, ketika Jepun datang Malaya, umur atok sudah menjangkau 25 tahun...itupun anggaran....so tolak campur segala saya ngan paman Mandong agak umur atok tak kurang dari 96 tahun.Emm....lagi 4 thn 100 beb. Ada jiran atok aka kawan sekampong atok cakap atok dah 100++ umurnya.Mungkin la.....ntah la memang misteri tul usia atok.huh!

Atok ni..alhamdulillah..sihat dan kuat. Daya ingatan pun masih kuat.Semua anak, menantu..cucu dia, dia bole ingat. Masih terngiang di telinga saya, tahun lepas saya berkunjung ke rumah atoq, dia bole ingat yang saya dah 2 tahun tak balik kampung kat Sawah Sempadan Tanjong karang tu.....aduhhhh!!!! Dengan cakap melayu pelat jawa dan campur jawa dia tegur saya masa bersalam " kabare Ani...ohhh kuwe wes suwe orak balik kg yo . Rong tahun orak balik " Uwaaaa...masa tu semua bibik bibik ngan paman tokok tambah la...adehhhh cucu oh cucu...Ye la..saya cucu sulong. Cucu paling tua ...sah2 dia ingat kan...hehehe....

12 November 2012 jam 3.05pm atok menghembuskan nafasnya dibahu anak bongsunya Bik Lin.Agak terkejut bila menerima panggilan perkhabaran ini.Namun DIA lagi menyayanginya...dijemput setelah sampai masa.Ntah esok ntah lusa, saya juga bakal dijemput....bukankah mati itu PASTI.Sesungguhnya jarak antara hidup dan mati itu hanya sesaat... Al Fatihah buat atok saya Karison Bin Dollah. Moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang orang yang soleh..aminnn..



3 comments:

Mamasya said...

Salam takziah buat keluarga CA.moga arwah atok CA dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman. Al fatihah..

marie said...

SAlam takziah utk rossa....dan Al-fatihah utk arwah atuk rossa...semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman...Amin..

Queenie said...

salam takziah buat arwah atuk rossa...moga Allah cucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan tempatkannya dikalangan para solehin yang diredhai. Amin amin ya Rabbal alamin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...