Saturday, September 10, 2011

Keropok Jengkol...





Jengkol...hehe u all tau ke jengkol tu apa? Ini bahasa jawa ya ibu ibu, bapak bapak...ampunzzz pemilik Duniaku ni masih utuh dengan kejawaannya...nak wat camno, bahasa ibundaku...ofkos aku mesti pertahankan.Sayang kalo ilang mcm tu aje kan.... Itu pasal dgn si bongsuku Ahmad Izham tu...aku sokmo cakap jawa dgn dia.Atleast ada la sorang anak aku yg paham dan tahu bahasa jawa. So kalo jengkol u all tak tau tapi kalo aku cakap jering u all tau? Kalo tak tau jugak u all gugel aa sendiwi...malasss nak explain...hehe


Kulit Jengkol dah karrer cenggkerat tu..means tua...keraasss daa..


Jengkol muda ni selalu orang buat ulam je...mahal beb kalo kat area bando ni. maklum la mana ada pokok jengkol kat tengah bando kan.. tapi kalo dah tua..dah keras...u all buat apa? Macam2 bole buat kan.Antaranya bole buat sambal...bole tanam kejap..bila dah tumbuh borre buat ulam balik sbb jengkol dah kembali rapuh. Tapi siyess..pestaim aku tengok kopok jengkol. Petang semalam bibik suh aku wase  kopok jengkol. Emm not bad.rasa kopok jengkol ni ala2 kopok binjai yg sokmo ada kat westowen sawi watu tu...ada rasa2 pahit skit...Maid aku khabo kat belah minang Indon memang banyak kopok ni...mahal jugak depa jual.... Ni kes jengkol banyak sangat kat umah tu yg maid aku buat kopok.Bulan posa lepas ramboku rambang mata tul...asal nampak owang jual jengkol je beli..asal org jual je beli...sudahnya berlonggok..pastu tua mcm tu je...bulan posa mana larat hari2 nak makan jengkol kan...nak buat sambal jengkol sokmo pong dan-ge-rous beb.Bisa menambah selera makan. pastu dumukssss....uhuk2.

Meh meh kita intai camno cawa nak buat kopok jengkol ni. mana la tau..u all beli jengkol tapi balik umah bila dah kopek kulit tua plak...mula nak sakit hati kan.nak buat ulam dah keras..nak buang sayang sbb mahal so u all buat la kopok...idak le membazir...



Keropok Jengkol
Resepi @ Bibik Su ( maid guwe..)

Bahan2

  • Jengkol aka jering tua
  • minyak utk goreng


Cara2

  1. Belah dua jengkol pastu goreng separa masak.Bila dah goreng kulit nipis jengkol senang nak tangkal 
  2. Tumbuk sampai nipis kemudian jemur
  3. Jemur hingga kering kemudian simpan.
  4. Bebila nak makan goreng...macam kita goreng kopok ikan kopok udang tu...
tadaaa....senang kan...ngeh..ngeh..


Selamat mencuba....muahhhh!

4 comments:

Chah said...

Erkk...cemana nk makan ni....ampunzzzz...

CA said...

Chah...

Bila dah goreng makan cam mkn keropok ikan or kopok udang tu...nak rasa mai la umah aku...hehe..

Ibu Rawiwa said...

orak penah kerunggu..
angger rosone koyo emping melinjo yerr enak..
engko lah.. aku arek takon kambek mak ku..
koyo ne, ndeie orak penah nggaweh..

nang mburi ngomah mak ku akeh jugak jengkol..

CA said...

Mbakyu Faiz..

Podo la..aku pun orak pernah kerungu. bibiksku sing ngajaren. enak...wingi gawe rendang jengkol pulak...aduhhh kepya aku orak lemu..mangan..mangan..

Wahh akeh jengkol...kepenak la arek masak opo2 yo...jengkol ki enak sattenannne...kan...
hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...