Thursday, September 22, 2011

Kisah Aku, Rambo dan Tauge beso...





Ya ammpunzzz dulu amsa aku kecik2 aku cukup sakit ati bila tengok sayur untuk makan tengah hari mak masak toge beso ni. Apsal toge busuk ni.. toge kacang beso ni yg mak masak...kangkung takde ke..bening ke..kan sedap. Kalo ya pun nak masak toge..masak la toge kecik tu..toge yg buat dari kacang hijau. ni ntah toge apa beso2..nyampah betul. Inilah situasinya aku ngomel darrram hati birra mak masak ni...memang aku tak sentuh.Ntah kenape aku cukup tak suka tauuu. Dan memang aku tak kan makan. Aku wela makan nasi buh kicap je dawi makan dengan toge beso ni...perghhh cukup anti dgn sayur ni kan...

Siyess aku memang tak makan toge ni sampai la satu hari Ramboku beli dan nak aku masak. Duhhh....

"Toge kecik takde ke ayah...?"     " Ayah memang saje beli toge tu..lama tak makan.sedap ni"

Errkk...sedap??? eee...tekak aku dah kembang..grrr grr bengang dgn rambo lakss.Dulu kecik2 bengang dgn mak..skang dgn rambo..

"Emm nak masak camno ni..ibu tak pernah masak toge ni. Sebab ibu tak bewape suka " 
cee cee aku berlapik..padahal aku memang tak suka bukan tak berape suka..ulang ayat ye..tak suka..!!!!

"Alaa...goreng biasa.... tumis je la" rambo memberi cadangan. 

Uhuk2..demi aku dah daftar kelab isteri2 to'at maka dengan muka yang tak de perasaan aku pun masak la.
Dengan status aku tak suka toge ni..dengan status tak pernah masak toge ni. walaupun dah nak cecah 40 thn umur ku...setelah 5 owang anakku...apa yg kowang wase ending kesah masak toge ni? Resepi mana yang aku ikut???? Jeng jeng...dalam keadaan macam ni apalagi..resepi blasah je la...janji masak kan..buat je la cam tumis sayur lain tu..emm nak tulis ke tak wesepi ni? Aku jawab sindrik..aku nak tulis..demi rujukan anak2..mana la tau..kan..kan..



TAUGE TUMIS RINGKAS
Resepi @ CheAnn

Bahan2

  • 1 paket tauge beso ( OTK memang dah jual paket2..tp idak plak aku tgk bape berat..maybe 200g ++ kot)
  • satu ulas bawang putih - diketuk dan racik halus
  • 1 biji bawang beso - di hiris serong (cam darram gambo)
  • 1/2 biji bawang beso..- potong sedeherna tebal -spara bulat
  • 1 1/2 sudu makan soso tiram
  • Garam gula dan perasa secukupnya
  • Sedikit minyak untuk menumis


Cara2

  1. Toge basuh dan tos
  2. Panaskan minyak dan masukkan bawang putih. Bawang dah agak kekuning kuningan dan dah naik bau masukkan bawang beso dan cili..kacau seketika
  3. Kemudian masukkan toge, soso tiram, garam gula dan perasa secukupnya
  4. Masak dengan api agak besar...2-3kali kacau dengan kaup balik toge tu pakai sudip then matikan api dapur.Toge ni nampak cam keras lagi tapi slowly dia masak...pastu  hidang...



Siap je tomis sayur ni kami terus la lunch..aku tengok rambo berselera skali makan...Uhh sedap sangat ke sayur busuk ni...ehem..ehem...tangan aku gatal amik secubit dan mencuba makan....Auchhhh...sedap wupanya..duhh!!!! camno bole jadi sedap sayur ni...wallaweiii...rugi aa satu nikmat dunia aku sebelum ni,sebab fobia dengan sayur ni...aku langsung tak pernah beli...langsung tak pernah cuba masak dan langsung tak tak pernah cuba makan...cehhh!!! (uhh bape banyak langsung daa...)Nyesal tak cuba dawi dulu. Grrr grrr kat diwi sendiwi...Dengan ini tamatlah kesah ku dan toge ni..skang dah sokmo jugak la aku masak sayur ni tapi masak patern ni aa..patern lain dok pernah cuba.Lagipun masak patern ni je hok rambo rekues maka I follow...semenjak itu juga  aku tidak lagi benci kepada sayur ni.....sekian TAMAT..hehe perkataan ni sokmo keluo dalam pilem pilem melayu jaman dolu kan...so sebab aku dok citer kesah aku kena tulis aa perkataan tu untuk menunjukkan ending kesah aku.

Psstt..psstt..agak2 borre buat pilem tak? muahhhh!

6 comments:

Liza @ Adzriel AB said...

togeh besar ni rangup...laa.. lambat ko ni ani merasai kenikmatannya..ha..aha.. belum terlewat.

Ibu Rawiwa said...

IR tak berapa gemo sangat togeh nih.
Kalo makan cam fenin2 hehehe..
yg kecik hokeh... anak2 pun suka.
Togeh beso ni selalu mak campurkan dalam sambal goreng.

Uncle Lee said...

Hi Rossa, I have always loved tau gay.....will always buy bila pergi market. Very healthy makan ni.
And yours looks really nice with that red chillies. Sedap best tu!
I think tentu saya habis stengah, ha ha.
First time I see the name 'Rambo'.....food name.

Hmmmm, I keep learning new words from you.
Apa meaning tu? Rambo? Not that fellow who tembak orang like no besok? Ha ha.
Have a nice day.
Lee.

CA said...

Liza, tu le pasal..fobia punyer pasal..ngok ngek tul kan..hehe

CA said...

Faiz..

Kita pong dok suke toge beso ni..tapi ntah nama jadi tersuka plak skang...Allah nak tambah nikmat mkanan kat ibu aa...huhu

CA said...

Hi uncle lee..

Ha..ha..ha... u make me gelaks guling guling aa..rambo is not a food name daa...rambo in this story, i refer to my hubby. This is his nick name previous time at MRSM kuantan..sorry lor make you confuse.

Well this touge last time i dislike.othern versen tauge i likeeee. but not no more benci to this tauge. I start fall in love beb..

Thanks never bored drop to my gobok. terima kasih seribu ya...keep song in your heart..have a nice wiken...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...