Tuesday, November 8, 2011

Mee Hailam 'Abah'



Duhhhh windu banget nak update pasal makanan. Tapi banyak plak pic ntah mana2.Salah save ke..salah tekan pun tak hengat...Itulah nasib saya yang memang fobia kalo bab komputer. Assal panik je saya akan tewus tekan punat off.Harus terdelete gamaknya gambo tu.Huhhh!!So update menu simple dinner supper ntah malam bila, tidak pasti tarikh kejadian sebenar. Yang pasti memang sokmo buat keja ni bila agak dah tengah malam pastu pewut merengek rengek suh top up lagi..grrr grrr jenih pewut stokin gamaknya..tak weti nak fenuh. Bersekonkol plak dengan Rambo, bila dia khabo cam lapo...segerre oper nak buat mee hailam supaya saya tak wase bersalah....bijak kan la.la..la.....


Saya namakan mee hailam abah sebab inilah antara menu pemes arwah abah amsa dia buka gerai makan. Arwah abah pandai masak. Kalau arwah tanya nak makan apa bila dah nak tutup kedai saya mesti rekues mee hailam atau mee bandung.Itu la upah penat basuh pinggan dan tolong abah buka gerai....;-)



MEE HAILAM ABAH
Sumber @ Abah
Olahan CheAnn

Bahan2 
(Ni masak utk 2 org yg kebulur tengah malam)

  • 1 ulas bawang putih
  • 1  sudu makan cili blend
  • 3-4 batang sawi
  • 3-4 hirisan kobis
  • 2 biji telur
  • 2-3 inci isi ayam - potong kecil2 ikut saiz kegemaran
  • 3-5 ekor udang 
  • 5 sudu besar sos cili ( saya guna brand Aminah Hasan)
  • 3 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu teh sos tiram ( saya tambah,arwah abah tak letak pun dulu)
  • 2 genggam mee 
  • Garam secukup rasa
  • sedikit minyak utk menumis
  • Air secukupnya
  • Limau nipis, bawang goreng & daun sop - Hiasan



Cara2 Memasak

  1. Mee basuh dan tos,
  2. Telur dipukul sekejap utk kasi mesra je dan goreng macam telur dadar tapi tak garing,pecah2kan, angkat, ketepikan dulu
  3. Bawang putih titik je dengan pisau beso, tumis. Dah kuning masukkan ayam, cili blend dan tumis seketika
  4. Masukkan sos cili, sos tiram dan kicap, masukkan air.Dah mendidik masukkan kobis, sedikit garam.
  5. Kobis dah hampir masak masukkan mee, udang,sawi dan telur dadar hancur.Kacau dan angkat bila mee dah masak.
  6. Hias dengan bawang goreng, daun sop dan hirisan limau nipis.
  7. Ketika memasak saya gunkan api yg agak besar jadi dlm masa 10-15 menit mee hailam ni siap di masak.




Makan amsa panas panas .Nikmatt!!!!.rambo suka pedas so saya buat cili padi poton' kasi dia hangatttt.
Ahhh....terasa rindu plak dengan air tangan arwah.. :(

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...