Thursday, September 27, 2012

Sambal Itam





Sebelum saya citer pasal sambal Belimbing Itam ni, saya nak share citer sikit.Ecehh..dah macam sis Q plak ekk..bebel dulu bawu citer menu.Alaaa selit selit je..nak citer pasal myhero lagi..alaaa bagi variasi sikit.Ini assyik pesenn sameeee je.camno ranking nak naik kan.Dah belog membelog bertahun.Mana tahu..tuko pesen skit leh sama tarap ngan Ben Ashaari tu..Dia citer pasal anakkk je tau..haaaa beriban org singgah belog dia..mencanak sokmo trafik  belog dia.haaa ko ade...Maap ye Ben Ashaari..tersasul citer pasal ko plak. Semoga terus sukses dik.Pedulikan dengan ayat2 sadis owang reply...xleh paksa semua owang suka belog kita dikkk...Kejadian manusia tu memang berbeza beza.




Hari ni saya amik anak saya kat umah kawan dia.Excited saya tanya soklan masa dalam kete.Tapi ayat yang paling saya terharu..my hero cakap tak sabarnya nak balik umah..rindu kat semua..abang rindu semua..abang ingat kat ibu.tu la abang call ibu semalam sebelum tido..emm memang dia ada kol..ntah pukul bape tak sure..sebab rasanya saya dah tido .Bunyi hp sy terus angkat then my hero just cakap..Assalamualaikum ibu..ni abang ni..abang nak tido dah..selamat malam.." ok..nite.. cehhh konon risau sangat kan...ibu lelap dulu pun...sadisss.


Tapi bila dengar citer anak saya..saya kasihan betul dgn kawan dia ni. Mak dan ayah dah bercerai. Dia lepas sekolah dok sensorang kat umah. Masa saya anto baju semalam ayah dia belum balik.Tadi masa amik myhero ayah budak tu pun belum balik.Ayah dia memang balik mlm je ibu.habis tu..kawan abang ni makan kat mana? makan apa?. Makan apa2 je..kadang makan umah jiran..kadang makan meggi.semalam abg makan meggi je umah dia.pastu abang gorengkan telur kat kwn abg tu..dia tak reti masak. ya allah...sayunya aku dengar. Dan tadi my hero makannnn banyak sangat2.Kesiannya myhero....





Ok..salin wesepi ni dulu mentara saya ingat.Kang dah syiok citer kesah sedih kawan anak saya ni, langsung lupa....Sis Q..jangan tetuko plak ekk sambal itam dengan asam rom..jauhh bedanyaaaa...

SAMBAL ITAM
Resepi : CheAnn @ Dari Duniaku...

Bahan bahan

  • Cili padi
  • Ikan bilis - goreng
  • Belimbing itam - belimbing ni dah dimasak dgn garam tanpa air, masak hingga air belimbing tu kering dan belimbing bertuko jadi kaler itam
  • Sedikit gula dan perasa - pilihan.xnak letak pun xpe.


* Sukatan tu ikut perasa memasing.nak pedas tambah cili..nak masam tambah belimbing itam...sori idak plak saya sukat semua bahan tu..tapi borre refer pic memula banyak mana saya guna.

Cara cara
Tumbuk cili hingga hancur, masukkan ikan bilis, tumbuk..ikan bilis dah hancur masukkan asam belimbing tu.tumbuk hingga mesra semua bahan dan boleh masukkan sedikit gula dan perasa kerana bilimbing ni dah masin, ikan bilis pun masin, jadi untuk elakkan sambal menjadi terlalu masin bole la tambahkan secubit gula untuk mengurangkan kemasinan sambal...




siyesss wa cakap lu..x selera makan ada sambal ni terus bertambah.Tak caya tanya owang pahang yang mendabek dada ngaku ini sambal kegemaran..hehehehe.Cuma memang susah sikit nak dapatkan belimbing itam ni..setengah tempat belimbing buluh ni gaul dengan garam then jemur sampai kering.Tapi kaler dia akan jadi cengkerrat..idak le itam mcm kalau direbus..kat Pahang banyak yg berebus.bila dah bertuko kaler jadi itam tu yang panggei sambal itam << agaknya la..ni teori saya je..



Saya bab menumbuk cabei memang fail sikit..kureng halusss..tu nampok lagi butir butir biji cili.huhu..seremmm mercik ke mata.Tu pasei tumbuk janji dah hancur..dok sampei mulus pun..

"Ibu, kwn abang tu mak dia arkitek." tetiba tingat sesi bualan kami darram keta tadi.so habis la citer sambal itam meh sambung citer kwn myhero. "iya..dia anak tunggal ke bang"

"tak la..adik beradik dia 5 org.yang lain semua ikut mak dia". "Laaa..nape dia tak ikut mak dia bang.Dia anak no brape" . "No 5" pantas my hero jwab soklan saya.

" Ooo..bongsu la ekk.isshh nape dia tak ikut ibu dia bang..nape???" "ntah mana la abg tahu"
"Ya allah siannnya dia. kalau dia dok ngan mak dia sure dia tak camni.makan ada org jaga..bangun pg skolah ada org kejut. Dia tak cakap nape dia x ikut mak dia?" saya masih tanya soklan yg sama

" ntah la ibu..mana abag tahu.abg tak tanya. nape ibu risau sgt.." " ibu siannn kat dia..esok abg tanya ekk nape dia tak ikut mak dia" .
eh eh...busy body plak saya ekk..sibuk tanya itu ini. Otak ni jenuh mikir..nape mak dia tak bawak je semua anak tu...siannya budak tu.Tapi betul jugak cakap myhero, nape plak aku risau sangat.Ayah budak tu rilex je..mak budak tu rilex je...

"mak tiri dia pun balik lewat jugak ibu.kami tido dgn mak tiri dia" " oo ada mak tiri ke.ayah dia dah kawin lain la?"
"emm..tapi ayah dia belum kawin lg dgn mak tiri tu"
ehh kalau belum kawin nape panggil maktiri?? " ye la..habis kwn abg nak paggil apa..."
Sudahnya saya termangu sendiwi sebelum off enjin keta....dalam kepala hotak ni macam macam saya pikir pasal kawan myhero...

ehh..ok la...chiaw dulu..nak tengok rendang daging saya....salammzzzz.muahhhh! utk semua..

Myhero Azrul Syahmi



14 comments:

Queenie said...

errkkk!!! apa kes tuh?
semoga Allah pelihara anak2 seperti itu ya...dah baca kisah budak tuh, dah susah nak titon plak...ni la pe'el akak...sebab tu tak sker baca news malam2, kalau ada berita sedih ker apa, jawabnya mgmg takleh titon terus!

nanti kan chik ann..bila makan mesti akak teringatkan budak tuh...hati ni mesti cakap, kat umah aku makanan kdg2 terbuang2.. tp ada anak2 yg tak tentu makan minum, pastu mula la airmata meleleh...tak pepasal mata bengkak...idung pun dah macam clown...mana la mata tak rabun ek? senang sangat nak nanges..

baru akak tahu sambal itam camner rupa dia...taknak try laa..nanti jarum penimbang tak reti nak cari tangga turun har3...

hargghh..kepala otak ni dah ke budak tu plak dah...

IntanRizal said...

maktiri tapi belum kawen???? tula jgn astiknak salahkan anak2 remaja kalau dengar kes2 buang baby ni.... teladan yg ditunjukk pun belum tentu baik lagi.... sad..

Chah said...

opocot mak tiri belum! ada salah paham memana tur..hihi..bersangka baik...:)

org kampung aku punya versi sambei itang ni main tumbuk segala dalam lesung n sumbat segala dalam mulut...tapi ada ex opis mate aku jual siap tumih bagei masak lama n sambei tu sampai naik minyak. aku rasa versi tu sedap lah pulok..ke sebab nak kena justify yg beli memang kena lagi sedap dari yg buat sendiri...huhuuhh...tapi aku boleh ratah gitu je..cemana tu?

Uncle Lee said...

Hello Rossa, I have eaten lots of all kinds of sambal, but ta'pernah tengok, dengar, makan ni sambal hitam.
Wow! Ada chilli padi, I love that!
Pedas tidak ni sambal hitam?

Takut da masuk mulut kena chabut terok muka bawa open tap, ha ha.
Just joke joke, ya.

This sambal hitam looks so delicious...
Ini plus your gelama masam goreng bawang....
tiga pinggan nasi tentu lichin.

I really admire you, working mom, mother to half a football team, include hubby, dua kuching...and you can find time buat cakes and these delicious foods.
Rossa, you one terrific lady!
You have a nice day, jangan lupa tu lipstick merah.
Lee.

Amelia said...

Hi Rossa, Selamat Pagi. Yuhuuu....I bawak tupperware mau tapau sikit.

I pun tak pernah makan sambal ini. Mesti sedap dan best sekali sebab ada belimbing itam. yum yum...

Apa lagi you masak petang ini? I bawak mangkuk tingkat dan beg plastic. LOL

Balik umah dulu, jumpa lagi. muahhhhhzzzzz....... LUV you cayang. Bye.......*hugs* tak payah penyet sebab you sudah kurus!!!!LOL

Mamasya said...

Aslmkum CA.nengok hero CA posing ala2 hero idaman Melaya...dah lah posing tepi sawah...nanti ramai anak dara pingitan terpikat...hi..hi..
tp baguslah abg concern ttg kawannya...bila mak ayah berpisah...anak pula yg jadi mangsa, makan minum terabai...tak da peduli...harap dia sabar. tp camna belum kahwin dah ada mak tiri...mmg termangu dibuatnya...

Gya Duniaku said...

Salam Kak Rossa...

memang mcm2 cerita dunia skrg.. kekadang x terlintas difikiran bahawa cerita dlm pilem or drama ada dlm ini realiti kan!!!..bile dipk takut sgt jadinya.. sama mcm dikejiranan sy.. ada isteri lari dr rumah tinggal 5 anak kat en somi.. ada suami yg isteri baru pas besalin udah diceraikan cuma yg lum ada status "mak tiri" yg belum resmi tuh..

alahai donia-donia..

siyes kak ros.. sy lum pernah mkn ini sambal daa.. bile nak try yer...

Zana said...

Assalamualaikum... sedapnya daging tu... malangnya... saya tak suka sangat masak-masak.. bakar-bakar saya suka... hehe..

Qaseh Ziera said...

nak cuba buatlah sambal itam tu...

sian kawan myhero awak...sedih pula ceritanya...

saya follow kembali...hik..hik...

MUHSINA said...

erk...terkesima baca alkisah kawan anak ko. Gitu sekali. Konpius ahkak.

mak tiri tapi tak kawen lagi...
Dok satu rumah ke? Tido dengan mak tiri?...aaaiiyyyoooooo!!!!!!!!!!!

Saya doakan semoga anak ini diperlihara Allah swt.

Anonymous said...

I really liked your blog! It helped me alot… Awesome. Exactly what I was looking for. Thanks!

Rohah said...

salam kak, teringin sebenarnya buat sambal hitam..tapi tak terbuat2 sampai belimbingnya membusuk..ehehe..

Yati Omar said...

Salam kenal,

Follow u. Jemput singgah blog saya.
http://mama-iloveu.blogspot.com/

TQ.

Anonymous said...

Awaiting more posts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...