Monday, August 8, 2011

Kulat Sisir Masak Sambal





Yuhuu..salam semua. Wahhh dah seminggu posa ekk.Kok cepat banget sih...sekejapan aje dah nak raya. :: sekejapan:: << pinjam word Nik.. ;-). Hari ni dah hari kelapan pun posa.Macam sekejap tapi bila pikir menu nak sahur je aduhhhh....ammpunzzz buntu sih. Bab berbuka bole di ampunzz lagi sebab memasing tu bila lapo kreatif je pikir nak makan apa...aku cuma tunggu depa akan cakap ibu, hari ni abang nak buka donat dgn nugget, ibu..kakak nak buka bla.bla..., Eina...Ramboku memasing dah menempah nak buka apa. Senang kepala otak aku takyah pikir nak masak apa.Aku cuma kena pikir camno nak plan acara bersilat aku kat dapur demi nak memenuhi setiap oder.Tapi bila bab sahur memasing senyaapppp..sesenyap lepas suara Allah hu Akbar berkumandang kat tibi tiap senja....;-)

Untuk sahur anak2 senang...nasi goreng or telur goreng dah cukup.Rambo plak kalo ada menu feberet dia...emmm memang selera. Salah satu adalah Kulat Sisir or cendawan sisir. Macam biasa sebelum kawin dengan Rambo aku cuma tahu kulat sisir ni dimasak lemak cili api...itu  je.Masak lain takde. Mentelaah plak aku keturunan jawa ni, mak jarang la masak kulat ni. Dunia jawa penuh dengan masak kicap, urep, masak bening, masak kencur, pecal..Tapi bila dah kawin dengan orang dari pahang banyak jenis masakan pahang aku tahu.Siyesss...memang sedap plak tu...tekak aku la..tekak u all tak pasti plak. Tapi amsa aku bawak skit ke opis...depa2 tu blasah je..So idak le pelik masakan ni...meh layan resepi kulat sisir versen pahang





KULAT SISIR  SAMBAL
Resepi@Rossa


Bahan2

  • 3 genggam kulat sisir- direndam
  • 4 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit 
  • 7-12 biji cili padi ( ikut suka kepedasan memasing)
  • 1 batang serai - dititik
  • 1 sudu minyak masak - untuk menumis
  • Sedikit garam gula dan perasa 


Cara2

  1. Kulat yg telah direndam dalam 10-15 menit tu ditumbuk. Just nak bagi dia pecah2 dan lembut.Jangan lumat sangat. Tujuan direndam adalah untuk mengasingkan dari benda asing..ye la kan amik kat batang pokok2 kayu..Ada gek la kulit batang kayu yg folo masa kutip
  2. Bawang merah, bawang putih, kunyit, cili padi tumbuk hingga lumat
  3. Panaskan minyak untuk menumis dan masukkan bahan yg tunmbuk dan serai yg telah dititik.Tumis hingga naik bau or pecah minyak.
  4. Kemudian masukkan la kulat sisir yg telah ditumbuk dan sedikit air untuk memasakkan kulat tu.Masukkan garam gula dan perasa mengikut rasa u all. Gaul mesra dan masak hingga kulat masak dan pekat. 



Amcam? Rasa-rasa bole diterima tekak u all ke...Hehe..tepuk dada tanya selera..bole gitu? Mana nak tau sedap ke idak, So amik sesudu rasa la semulut...pastu bermulut mulut makan...Hehe..Cuma satu je yang menjadi masalah bila nak masak menu ni. Kulat sisir ni ya ammpunnzzzz susah nak dapat...kat kampong pun skali skala je ada.....Biasa la..benda sedap memang susah dapat..:-). Anyway selamat mencuba masak ni ye birra terjumpa kulat sisir....muuahhhh!

Salam



4 comments:

Ibu Rawiwa said...

kulat sisir ni yg tumbuh kat batang2 pokok getah yg ditebang tu ke? yg selalu tumbuh lepas hujan! skrg ni mcm susah jer nak jumpa. Dulu arwah nenek ajar wat cam jompot. Lepas rendam ngan air panas, tos, tumbuk2. Pastu boh jintan & bbrp rempah lain kalu tak silap (lama tak wat), garam, tepung sket bagi lekat, pastu kepal2 cam begedil n goreng. makan panas2 terangkat!!!!

CA said...

ye..ye...betul la tu..
wahhh borre wat jompot ekk...
cuba faiz buat..tepek skit kat blog.nak cuba buat plak..muaahhh!

JALAN REBUNG said...

puan CA,

kalau dah cuba pastu tak jadi ..ada WANG ANDA AKAN DIKEMPBALIKAN TAK ...

p/s : best aaa dah jumpa blog CA ..hari 2 akan diterjah ..kikiki

CA said...

Salam BB

Tq singgah blog guwe yg tak seberape ni...huhu

BB wang akan dikembalikan kalo kasi cheann wase...

Toce2 kalo singgah sokmo...sbb sy memang dulu singgah semua blog kekangkwan yg sy tahu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...