Wednesday, August 3, 2011

TEMPOYAK....Top Up Stock!







Errkkk..dah masuk hawi ketiga posa. Ya ammpunzzz kejappp je wase masa berjalan..ke aku yg dok setempat.Itu pasal lena diulit mimpi. Pastu salahkan masa yang cepat berputar..cehhhh.. Macam biasa bila burran posa ni topik bualan..topik dlm mail..topik kat FB or mana2 seme citer pasal menu buka posa...menu sahur..kan..kan..Kalo kat opis2 tu mesti akan ada...ayat2 copy paste " Ehh ko buka apa semalam?" " Sahur ko masak apa". Tak pun citer pasal PARAM. Psstt...pssttt PARAM tu apa Cheann? Laa...PARAM tak tau..!

PA - merefer kepada Pasar, RAM - merefer kepada Ramadhan. Dikabungkan jadila PARAM .Weeii cheann, ada ke word merefer...ko ni apa kesss..suka2 ati rojak bahasa..Alaa...janji u all phm dah ler...

Okey aa seberrum aku mengarut parut baik aku terus terang la ekk...N3 aku kali ni bukan nak citer pasal menu buka, or menu sahur or pasal PARAM. U all dah nampak besoooo punyer gambo tu.Haaaa..itu la topik yg sebenonya. Tapi kat tajuk N3 pun dah habaq...so memang dah tau la nak citer pasal apa kan...yg kat atas tu sesaje pembuka bicara gitu..ahakss... Semalam balik terawih tetiba rambo ku kona je handle moto dia ke gerai jual durian...teringin dia khabo..alamakk..nape rambo teringin ni...ngidam ke? Selalu-selalunya kalo dia ngidam...itu tanda2 aku nak peknen... ^_^.Jengg..jeng....(mood suspen..so u all kena folo mood ni thaw)





Belek punye belek..tanya punyer tanya jenih durian sudahnya rambo rembat yg longgok2 aje wehh..wupanya tujuan utama adalah nak buat tempoyak daaa....bukan la dia teringin...(Maka idak le aku nak peknen...*_^ ).Stock tempoyak kat umah memang dah tahap kritikal.So mentara tengah musim durian, sana sinunnzz owang jual durian baik buat stock tempoyak.Idak le menggagau nak cari tempoyak bilakala tingin nak masak patin tempoyak, pucuk2 kayu masak tempoyak ..or sambal tempoyak. Rambang mata punye pasei...rambo menangkap 2 longgok durian.Haa amik ko...raga moto penuhhh...pehtu aku kena pegang plak sepelestik lagi. Udahle deme tu bubuh selapis aje pelestik...tercocok-cocokss aaa peha aku dgn duri durian tu. Grrr grrr..kemut tul pelestik tohkey doghian tu...

Sampai je umah zasss rambo kopek sebijik demi sebijik...Pastu dengan kusyuk aku dan rambo memperisi seulas demi seulas isi durian tu.. sambil perisi sambil ngap..sambil ngap sambil perisi..sedo2 panasss je wase badan...haaa amik ko...masa ngap tak hengat...dah siap perisi gaul semerra dgn garam...pastu buh  la dalam botoi..kalo xde botoi tipuware pun borre. Pastu biokan kan suhu bilik semalaman..esok nya bawu aku masukkan dalam peti'ss supaya tahan lama tak cepat masam. Emm..senang je kan buat tempoyak ni...puashati buat sendiwi. Konherm x campur dengan bahan2 lain cam pisang ke..or lain2. So sesape yg nak tempoyak sedap buat la sindrik..bukan susah. bahan2 durian n garam aje..Garam plak bubuh asal dah rasa masin cukup la..



Haa...banyak stock tempoyak aku..hoye..hoye..dapat 2 botol + dalam tipuware tu. Mau tahan setahun kot. Tapi kalo aku just buat hiasan darram peti'ess, tak guna langsung lagi tahan lama kan...>_<

Eh cop!2...ni nak kasi reminder...kalo buh dalam botoi jgn penuh sgt..nanti tak cukup ruang durian tu nak mengembang. Pastu penutup jgn tutup rapat sgt dulu kang melatop..tempoyak ni akan ada kuarkan gas skit. Bila dah nak bubuh darram peti'ess bawu u all tutup ketat skit..kang tumpah lak dah wugiii...

Sekian...nak titon dah...nite2.Muuahhhh!

Salam.

2 comments:

Chah said...

opocot dh ada blog!

CA said...

Auchhh chah...hang yg support suh buat...buat2 lupa.Thanks 2 u.mmmuuahhh!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...