Tuesday, October 25, 2011

"Kebun Oh Kebun".......Cerita Wiken...Versen 2





Ada masa rajinnnn sangat.ada masa malassss sangat.Tapi bila tengok apa yg kita ushakan dah membuahkan hasil, ampunzzzzz hepi sangat sangat...Betul aa owang tua kata berbudi pada tanah memang tak pernah rugi. Saya plak memang rajin sikit walaupun malas banyak bab tanam menanam ni...ikut mood. Skang saya sedang buat versen ulangan untuk project berbudi pada tanah yang sekangkang kera kat umah ni. Jadila kan..sekurang kurangnya..asal nak daun kesum..zassss petik tepi pintu...asal nak daun kari zasss petik.. Wiken tadi bz membersihkan rumput2 yg dah hampir tinggi dengan Izham. Kang tak pasal2 lakss ada mahluk2 tak di undang tumpang...Ishhhh x rela ahkakk.. jom tengok kebun saya...




Pelik jugak..dari pokok yang sama 
tapi buah labu ni tak sama spesis lak dengan  yang kat atas...nape ekkk..





Nak kata tak bagi baja..bagi jugak..tapi spesis kuwusss je cili ni...
emm tangan tak serasi tanam cili kot..





Haa..cantik kan bunga ni...
Inilah bunga dari pokok daun kencur orang jawa cakap
Kalo owang melayu cakap kencur..cekur..





Kencur kat batas pertama...dumuksss...sedappp buat ulam
buat urep pun behhh
masak pecal pun behhh
buah kuah pecal pun behhh...






Ni pokok meranti...susah nak dapat dah..kat pasar tani pun skali skala je jual
Masak bening sedap..
Masak lemak putih sedap..
Buat ulam pun sedap..
Buat urep pun sedap...






Ni plak benih meranti tu...
Kalo buah dah tuko kaler camni..bole la petik
pastu picit & tabur je kat tanah...banyakkkk anak2 pokok meranti tumbuh...





Huhh...ni yang paling behhh...penting
Guna untuk masak tempoyak
Masak Asam pedas
Buat laksa kedah,laksa penang, laksam
Buat Ulam2 nasi kerabu..
Buat Stimm BBQ siakap
Macam2 la...hehe..






Hoyee...dah berbuah..
bawu je tanam 3 bulan.tapi sebab pokok tut cepat la berbuah...





Uihh skali dia dah start buah...lebat beb..
Senang..nak buat sambal belacan..
Nak buat air jus limau dengan asam boi bebila pun bole..
Nak buat jus apple dengan asam boi pun tinggal petikkk je...


Haa...ni la sebahagian pokok yang ada kat kebun saya...next saya tunjuk pokok yang lain plak..ada pokok ubi..bendi..kacang..terung..belimbing..macam macam la...

11 comments:

Ibu Rawiwa said...

wahhhh... nggayahhh mbanget.
kitorang baru nak tanam pandan... rumputnyer yg terlebey subur (spesis tanam pehtu tinggal huhu)

Sofya said...

meriahnya kebun awak....
best tengok..
daun kesum tu yg tak tahan tengok tu... rasa macam nak p kutip ja.. wat asam pedas.. he3 nada org dengki la nii

Intan said...

EMMM.... tertarik dgn pokok kesum tu... kat rumah pun ada tapi mak cik kalsum...tertenggek je dpn pintu bila pagi...heee...hee.. any way.. dah cihat ke????

Chah said...

Sila pergi tempah payung pasar tani....:)

CA said...

Ibu Rawiwa...

Meriah time wajin...time malas penuh dengan lalang...huhu

CA said...

Sofya..

Trimas singgah sini...meh la petik daun kesum tu...pokok still muda memang geram..cukup 7-8 bulan kuwus aaa...tanda nak kena tanam semula...

CA said...

Intan...

Kim salam kak makcik kalsum tu ekk.kalo nak daun kesum meh la dtg umah..hehe. Fizikal sihat yang..suara je yg tak ade...sowi xleh nak jawab tadi...muah2

CA said...

Chah...

Baru nak tampah payung pakat dah habis hasil tanaman..camno...

Fazlinil Irma said...

sy geram tgok daun kesum. suburnya.!

akak kata baru sebahagian.

ehmm.. mesti besar laman rumah akak sampai boleh tanam macam2 kan. :)

CA said...

Irma

Memang sonok tgk kesum tu subur..sampai dah tak tau na buat apa..memang kutip bg jiran & member opis sbb dia kesum xleh hidup lama..7 bln je..pastu start kurus...kena tanam semula..

Habis laman org pun akak kebas..tanah pinggir jalan pun akak tanam ..itu pasal byk benda borre tanam...hahaha...

olive said...

Hi, Cantik sgt sgt daun kesum CA ni. Asam laksa memang my favourite! i like daun kesum..suka cium baunya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...