Wednesday, October 26, 2011

Nasi Dagang





Dulu masa kecik saya selalu kumpul duit belanja nak beli Nasi Dagang Wan - Jiran mak. Dia bungkus dengan daun pisang berbentuk kon.Unik sangat cara bungkusan tu. Memang susah nak jumpa cara bungkus nasi dagang macam tu. Memang sedap sangat nasi dagang Pakcik Wan tu. Orangnya lemmmsss , kalau berjalan lenggang itik pulang petang gitu.Menten asyik pakai kain batik je sana sinunzz Tapi sentuhan air tangannya tiap kali masak Nasi Dagang memang buat saya rasa ingin beli tiap hari.Tapi jaman tu mana saya mampu walaupun Pakcik Wan jual 50sen je sebungkus.Murahkan....untuk era sekarang la...era jaman kecil saya...duhhh...dengan harga 50sen saya mampu 2 minggu skali je beli.Mak pulak belum pandai buat..masih Jawa asli gitu...sekaranggg....cakap je nak resepi apa...dialah my mastercheff..muah2




Untung anak anak ibu..asal nak je...ibu leh buat.Walaupun rasanya tak sama dengan Pakcik Wan tapi cukup la untuk santapan anak anak ibu...kan..kan...Tapi anak anak ibu mesti bangga jugak..sentuhan ibu masak nasi dagang ni buat teman2 ibu tak caya tau yang ibu ni owang jawa tapi boleh masak nasi dagang...haaa....hampehhebatkan ibu...ngeh..ngeh..



NASI DAGANG 
Resepi @ Ibu & De (SIL)
Olahan CheAnn

Bahan Nasi Dagang
  • 31/2 cawan beras wangi
  • 1/2 cawan beras pulut
  • 1 sudu kecil penuh helba
  • 4 cawan santan
  • 1 sudu teh garam
  • 8 biji bawang merah
  • 2 inci halia
Cara
  1. Campur beras wangi dan beras pulut.Basuh dan rendam semalam.Campurkan skali dengan 1/2 sudu helba.Seeloknya rendam semalaman untuk beras kembang secukupnya
  2. Setelah direndam semalaman tos dan kukus selama 30-40 menit
  3. Bawang merah, halia diracik halus.
  4. Dalam bekas besar masukkan santan dan garam, kacau hingga garam hancur.
  5. Setelah 40 minit beras dikukus, angkat dan teruskan masukkan dalam bekas yg berisi santan.gaul rata hingga santan bergaul mesra.biarkan seketika dlm 5 minit bagi  macam santan tu meresap .(errkk susah la nak explain bab ni...)
  6. Bila nampak santan cam dah meresap, masukkan la bawang merah dan halia yg telah diracik tadi. 
  7. Masukkan juga baki 1/2 sudu  kecil halba,gaul mesra semua dan kukus lagi hingga masak..



Ntah kenapa, saya kalo makan nasi dagang mesti nak kuah gulai ikan tongkol aka ikan aya aka ikan kayu. Kalo dengan gulai  lain rasa tak mecing aaa...isshhh tekak tak univesal langsung...Pastu mesti nak kena ada acar mentah timun tu..perghhhh...Complete set banget sihhh...




Set wajib nasi dagang untuk keluarga saya...

Inilah bekpes pagi raya....raya deepavali...^__^



Saya suka makan guna sudu garpu asli anugerah Allah...zassss licin. Ammpunzzz hancus diet saya hawi ni..uwaaaa.... :((.

Pastu blasah plak ni..

Secangkir Teh tarikk.....ahhhh!!!!

Jangan tanya jumlah kalori atau kolestrol yang saya kumpul untuk hari ini kerana saya sedang cuti diet!!!! Lagipun kalau saya cecah berat jadi 50kg, hadiah yang saya akan dapat tak menguntungkan saya...Sebab tu saya tak bersemangat....So bukan salah saya tawwww.....>_<

6 comments:

Fazlinil Irma said...

fuhhh.. nasi dagang.sy pernah cuba sekali ja. sy tetap rindu nasi dagang masa duduk kat tganu.

CA said...

Irma..

Original nasi dagang ganu memang behh..kan...:)

Qhaifa Nur said...

salam singgah

walaupun bukan orang tranggu tau kelate, saya suka nasi dagang ni, kira my feveret lah juga....

dah follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

CA said...

Salam Qhaifa

Thanks singgah sini. Nasi dagang memeng feberet my family..

Muah2..follow u jugak..

Hamka Osman said...

Tahniah..org luar tganu dapat buat nasi dagang. Saya lebih suka ikang aye itam. ( isinya kaler putih dan lembut ) ikan aye gurik saya x suka...

CA said...

Thanks Hamka, singgah sini
Betul tu..ikan aye itam memang behhh..lembuttt..sbb nasi dagang ni peberet tu yg usha untuk buat..hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...