Thursday, October 27, 2011

Puding Roti Marble...aduhhhh Jakun kaler lagi..




Salam...yuhuuu...sure memasing dah lunch kan time ni.Lepas lunch ngap plak desert yang sejuk dingin lembuttt...aahhhhh...!!!!. Adoiyaaa terkenang kenang plak desert ni...tu yang lancar je tangan ni login Dari DuniaKu sat..nak share pasal desert. Sebelum citer panjang, ampunzzzz....saya memang masih gile bermain dengan warna.Bermula dengan kek karamel..pehtu kak marble tradisi...skang puding plak. Resepi asal dari dapur Hana's Family ,Puding Roti Marble Coklat. Masa pestaim buat dulu bulan posa...tempahan untuk majlis berbuka puasa Pharmaniaga saya folo sejibik Hana punyer resepi. Bila dah gila dengan kaler...zasss marble tu bukan kaler cengkerat dah...dah macam2 kaler. Cuma semua tu tak sempat nak snap gambo...malas pun ye. Tapi saya idak le derhaka banyak dengan resepi asal. Saya derhaka tang kaler je sebab sonok betul main kaler kaler ni  >_<.  

Mbakyu Hana..mintak ijin nak share resepi kat Dunia saya ye...Copy and paste gitu...^_^
Cuma Cara memasak tu saya ubah sikit ikut bahan2 yang saya gunakan..muahhhh!


RESEPI PUDING ROTI MARBLE
Sumber @ Hanamemories.blogspot.com

Bahan

  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170mlm susu cair
  • 1/2 cawan gula
  • 10gram serbuk agar2 ( saya guna agar2 yg berjurai 1/2 paket sbb xde serbuk agar2)
  • 2 sudu besar butter/majerin-cairkan ( saya guna 1 sudu sahaja)
  • 31/2 cawan air ( saya guna 800ml air ikut sukatan agar2 saya )
  • 2 sudu besar serbuk koko@ coklat emulco ( saya tak guna saya kaler2 je hehe)



Ammpunzzz menten ada tempias kek karamel ^_^





Cara Masak
  1. Agar2 tu basuh dan masak hingga hancur dengan 700ml air
  2. setelah agar2 tu hancur masukkan gula, masak hingga gula hancur, perlahankan api
  3. Roti racik2,masukkan dalam blender. Blend skali dengan susu pekat,susu cair,telur dan 100ml air.
  4. Kemudian masukkan dalam agar2 yang telah dimasak tadi.kacau seketika, masukkan majerin dan kacau lagi
  5. Bahagikan kepada beberape bahagian untuk proses kaler mengaler (yess bab yang paling saya suka)
  6. Kemudian bole la ambil sesenduk setiap kaler dan letak ditengah tengah loyang berselang seli.
  7. Puding akan bergerak sendiri ketepi loyang jangan la runsing pulak.teruskan letak berselang kaler sebab kena buat dengan cepat.puding ni cepat sejuk dan keras.
  8. Dah siap proses selang seli kaler tu simpan la dalam peti'es sekurang2nya 1 jam kata Hana. tapi kalo tak sabo blasah je la...cuma tak sejuk tak behhh.Desert ni yummy di makan bila kadar kesejukan dah cukup haul maka ia akan terasa nikmatnya ditekak...


Inilah hidangan minum petang last wiken sambil berkebun..yang ye nya saya lupa nak kuarkan dawi peti'es masa lunch.Konon konon buat untuk cuci mulut gitu....sudahnya jadi menu minum petang...Bagus jugak terlupa ni..takyah susah2 pikir menu minum petang plaks....






Hehe..Rambo dok sibuk cabut rumput tu..saya syiok2 minum...






    2 comments:

    Chah said...

    lempeng kaler maler dua pinggan!

    CA said...

    Siapppp!...kikikik

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...