Friday, October 28, 2011

Sayur Peria : Resepi Simple Dan Khasiatnya





Siapa cakap sayur peria tak sedap, pahit, angkat tangan.. sayaaaa!!!!! Yess...Suatu ketika dulu memang saya tak makan sayur ni. Realitinya memang rasa peria agak pahit. Tapi bila seorang kakak ditempat kerja lama nasihatkan saya supaya makan sayur peria kalau nak susu badan sentiasa banyak. Hah..dengar je kakak tu cakap tanpa banyak citer, tanpa soal selidik saya cuba makan peria demi anak. Subhanallah..betapa besarnya pengaruh anak dalam diri seorang ibu.  Fitrahnya seorang ibu, sanggup apa sahaja demi anak.Pahit pun telannn jugakk..


Tapi bila saya pegi kat SINI, jengok plak kat  SANA tak ada satu ayat pun menyatakan yang makan peria boleh menambahkan susu badan. Uwaaa...acik tertipu. Nyammpahhh...tak pasal pasal saya kena makan sayur pahit ni tawww Grrrr grrrrr...Tapi terima kasih kerana tertipu, kalau tidak sampai sekarang saya tak pandai makan sayur peria, dan saya tak akan tahu khasiat peria...betul la kata pujangga, tak kenal maka tak cinta.Meh tengok antara resepi yang 'satu masa' dulu saya cukup benci bila balik sekolah bukak tudong saji, mak masak sayur ni.Tapi sekarang tidak lagi...^__^




SAYUR PERIA TOMIS TELUR
Resepi @ Mak tercinta
Olahan CheAnn

Bahan
  • 1 biji peria - sederhana besar
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1-2 biji cili merah
  • 1 biji telur
  • 1 sudu teh sos tiram ( saya tambah)
  • Garam gula dan perasa
  • sedikit air
  • sedikit minyak untuk menumis

Cara Memasak
  1. Peria dibelah dua, buang biji , dipotong nipis, basuh dan tos
  2. Bawang merah, putih dan Cili dihiris nipis
  3. Panaskan minyak dan tumis bahan2 hirisan hingga naik bau, masukkan sos tiram, masukkan peria, garam gula dan serbuk perasa secukupnya. besarkan sedikit api ketika menumis.
  4. Masukkan sedikit air sekadar untuk peria masak lembut.Pecah telur dan kacau sekata, telur dah masak tutup api dapur angkat senduk sayur letak dalam pinggan.




Makan panas panas...emm sedapp rupanya peria ni. Takde la pahit mana pun..pahit lagi bermadu hempedu..Kenapa la lambat sangat saya kena tipu...adehhhh


    9 comments:

    Ummi said...

    Assalam CA, loohh x tau CA duk area 101 Puchong tu..kalau x mst akak calling2 dah..hehe..xpa next time akak bgtau eh.. Ada friend akak kat FB x? Kot akak x perasan nama CA kat situ... ^__^

    Mamasya said...

    Aslmkum C,dtg kunjungan balas. sayur peria wpun pahit sedap dimakan.
    cantik kombinasi kaler puding roti kat bawah tu.nasi dagang sedapnya...favorit sokmo.

    Totie@Tomy said...

    SAYUR PERIA NI WALAUPUN PAHIT PENAWAR PENYAKIT KENCING MANIS..

    CA said...

    Assalam kak ummi..

    Uhh soploh menit je umah sy dgn IOI tu kakkk...daiso tu memang tempat permaianan dihari jumaat gituu. sbb jumaat je lunch hour leh lama skit..

    Next aa kita jengjalan sama ekk..muah2.

    psstt..memang nak add akak kat fb tapi takjumpa pun nama ummizaihadi..

    CA said...

    Salam Mamasya..

    kamsa hamida...sudi berkunjung ke sini..muah2...

    CA said...

    Salam Totie@tomy,

    terima kasih bagi info tambahan untuk peria...yang pahit ni sokmo penawarkan...

    Kamsa hamida jengok blog akak..muah2

    Totie@Tomy said...

    betul2 hok pahitlah penawar..ni bagus penawar semulajadi..penawar ubat hospital makan ada effect..hehe tp dalam jangka masa panjang la..hehe

    nur said...

    Salam perkenalan,
    Saya pun pernah telah peria yg pahit ni sebab nak banyankkan susu... but it works on me! memang susu melimpah ruah :)

    roselle pun sesuai jugak utk saya bagi memperbanyakkan susu :)

    CA said...

    Salam Perkenalan untuk Nur

    Ohh means betul jugak la ekk peria leh tambah susu. Untuk saya plak jantung pisang & pegaga memang tambah susu..hehe

    Kesimpulan lain orang lain la ekk..

    Thanks singgah sini..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...