Saturday, July 16, 2011

Jemput2 Bawang Ikan bilis






Jemput2..hehe mcm nak jemput dtg umah plak. Yang aku tahu dari kecik mak aku sebut jompot..bahasa ala2 jawa..memang lain la skit bunyinya...Hello..hello che ani..hang tu memang jawa apa plak ala ala jawa...cehh...hehe..ye ye..aku memang orang jawa. Setengah tempat sebut cekodok.Tapi bagi aku cekodok tu kalo jompot yg dibubuh pisang baru panggil cekodok. Tak kesah la apa nama yg pasti ramai suka makanan ni.aku gerenti..Dulu2 masa kecik bila dengar je mak nak buat jompot sonokkk je rasa. Makan panas2 cicah dgn sos. Pastu  jompot tu memang utk bekpes la..waktu lain takde plak mak buat...cuma kengkadang je skali skala buat minum petang.Itupun nasib kalo mak sempat buat.Citer pasal jompot ikan bilis ni..kalo kat umah No 1 jalan Prima memang tak kira waktu.Kanak2 riang or ramboku akan rekues menu ni ikut sedap anak tekak depa la..tak kira waktu..Kadang bekpes...kadang lunch kadang minum petang dan kadang mlm. So tak heran sebulan tepung gandum kena beli 4-5kg. Sikit je kan..



Bukan apa jompot ni adalah bekpes or menu yg paling senang. Bebila masa je zassss bole buat.Asalkan kat umah ada stok tepung gandum la...Kalo tak de konherm takleh buat jugak. Agak2 malassss nak masak dan pikir menu bekpes jompot la yg menjadi pilihanku dihari sabtu...hehe..konklusen pada intro N3 aku ni adalah aku nak inform yg pagi tadi bekpes jemput2 ikan bilis.Simple je..tapi jemput2 ikan bilis ni kalo aku bawak opis memang jd pilihan aa...pastu ada yg tanya resepi. Errkk resepi aku tak jauh beza pung dgn org lain.Tapi depa benonya me'refer' kepada mcm mana jompot aku borre lembuttt ( uitsss...ada ke word me'refer...ko ni Che Ann main blasahhh je...bahasa jiwa bangsa tawww. Alaa..ni kan blog duniaku..bukan blog kelas bhs..xpe la..*_^ ). ok jom intai2 resepi jompot aku...moh..moh

Bahan2

500 gram Tepung gandum
10-20gram ikan bilis - lg byk lg beh
4-5 biji bawang merah
garam dan perasa
3 1/2 cawan air panas
1 cawan air sejuk
minyak untuk menggoreng
cili potong, daun sop daun bawang - bhn cadangan utk di masukkan. selalu tak bubuh sbb tak larat nak kemas rumah, kanak2 riang akan campak merata bhn2 ni ketika mkn..grrrr grrr


Cara2

1. Bawang merah & ikan bilis tumbuk, aku terpaksa blender supaya kanak2 riang tak nampak dlm jompot ni..
2. Masukkan bhn tumbuk, garam & serbuk perasa dalm tepung...gaul rata
3. Tuang air panas secawan demi secawan n gaul rata
4. Masukkan air sejuk untuk tepung jadi sebati. Di sini air sejuk yg dicadangkan adalah anggaran sahaja. adunan jompot jgn terlalu cair..nanti goreng makan minyak..so cukup kalo kita senduk dgn sudu jatuhkan dia jatuh plup seketul gitu...memang nampak mcm keras tp adunan ni dah spara masak sbb kita guna air panas.
5. Masukkan bhn2 tambahan yg dicadangkan tu. Selalu aku jarang bubuh tp kalo nak ubah selera aku akan bahagi dua adunan ni..satu utk kanak2 riang yg tanpa daun bwg dan eksesori lain, satu adunan lg khas buat penghuni dewasa aka Ramboku..
6. Panaskan minyak dan bole la menggoreng. Pastikan minyak betul2 panas sampai nak naik asap.Then goreng aaa...

Di nasihatkan guna api yg besar dan pantas masa menggoreng. Rasionalnya adalah supaya jompot tu tak makan minyak. Errrk tahu ke makan minyak tu apa.Ni me'refer kepada jompot tu tak akan berminyak sangat. (weehh me'refer lg...huhhh!) Api besar masa menggoreng memang buat jompot cepat kekuning kuningan jangan risau & takut dalam tak masak.InsyaAllah masak sbb tepung adunan jompot tu dah spara masak.

Tingat plak m..asa outing kat Bukit Cherakah bersama Geng Portal UUM aku bawak menu kampung ni je..ye la nak  bawak blueberry cheese tart tak reti nak buat....nak bawak kek cawan tak pandai nak buat..menu kampung ni je la yg mampu aku bawak...Lain la Acik Chah..ia serba boleh..semua dia pandai...Errr..Limah@Cemat ko dah cuba belum ekk wesepi aku ni...ke ko nak aku buat kelas tutorial...ahaksss.Owang lain sibuk nak g kelas Macaroons..ko sibuk nak kelas buat jompot..apa barrrangggg...Cehhh.... ;-)



Salam....
Time for bersilat kat dapur lg >> acara  masak for lunch plak...>_< muahhhhh!



4 comments:

Ibu Rawiwa said...

anak2 kami suka jompot manis (boh gula lebih n garam sket). selalu kalo wat jompot kena ada 2 version. yg banyak isi kandungan dia mak ayah punya lerr hehehe.. diorg kalo boleh tiap2 pagi nak jompot manis. hadoiiii...

CA said...

Faiz..depa ni tak suka jompot manis.dah pernah buat..tak laku.ibu dia jugak yg bedal apa jenih jompot.camno tak dumukkss....uwaaaa

Anonymous said...

CA.....hahahahahaha...aku baru terbaca wesepi ko ni...akan ku cuba..lawak2...-limah-

Anonymous said...

CA.....hahahahahaha...aku baru terbaca wesepi ko ni...akan ku cuba..lawak2...-limah-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...