Monday, July 18, 2011

Semulut???





Foto ehsan mail dr kwn


Last week amsa dalam keta balik dari kelas malam kakak citer pasal sorang pengawas skolah dia kena tangkap dgn cikgu sebab masuk tandas.

"Erkkk apa kess masuk tandas pun kena tangkap kak? ntah hape2 la cikgu korang ni"

"Isshh ibu ni.. kan kakak ckp tadi sbb dia masuk tandas lelaki tu yg kena tangkap dengan cikgu"

"Ooo..ye ke.." Tu la..anak dok excited citer ko tak dengar cheann oii..Kalo ko citer anak tak nak dengar marah..huh..Heyy heyy..aku bukan tak dengar cuma aku tak perasan la sebab dok tengok kanan kiri.kanan kiri nak kuar simpang..isshhh gelap2 ni kang accident sape susah...

"Laa...yg dia masuk tandas lelaki tu nape? Tandas pompuan rosak ke? aku soal kakak nak tarik perhatian dia suh sambung story dia."Pengawas tu kelas kakak ke?"

"Tak..dia kelas sebelah.Dia masuk tandas sebab nak jumpa boifren dia la ibu..pastu kawan2 kakak cakap pernah nampak dia semulut dengan boifren dia....ee tak senonoh kan ibu kan..tak malu..."

"Semulut??? "

"Alaaa...semulut...semulut...ibu tak tahu?

Aku geleng kepala..

"isshhh ibu ni..semulut tu yg mcm ni..." kakak buat muncung tangan kiri bertemu muncung tangan kanan.
"Yang selalu orang putih buat kat dlm movie tu..cium mulut tu"
Kakak explain lebih detail bila aku pura2 tak paham..aku bukan tak paham aku cuma konhiuzz.Bila kala semulut tu dah tuko erti menjadi cium mulut aka comolot.

Aduhhh......depa panggil comolot tu semulut!!! Yang aku paham sejak pertama kali dengar word semulut ni dulu dulu mak selalu suruh aku rasa dulu sesuatu makanan yg pertama kali aku tengok pehtu bila aku cakap tak suka, maka mak akan cakap “ Ani, rasa la dulu…semulut pun jadilah..…dah rasa baru ckp bole mkn ke tidak ..ini belum rasa dah ckp tak suka..” haa…. Camtu la selalu mak bebel kat aku…tu pasal kalo jumpa makanan pelik aku tak akan cakap tak bole makan..aku akan rasa semulut dulu..kalo bole diterima dik tekak then aku makan.Kalo anak tekak ni takleh terima then konherm tak bole ..…So konklusen word semulut ni merujuk kepada apa ekk? Aduyaiii…aku kena hati2 la guna word ni skang.Kalo kat opis ni memasing paham bila sebut semulut. Tapi kalo dengan kakak aku kena tengok keadaan la ekk nak sebut…awat jadi gitu ekk.

“Isshhh kakak…kakak dah tahu benda tu tak elok kan..so kakak takyah la semulut..semulut mcm tu…tak yah ikut perangai kawan kakak tu tau.. tak elok”.

Aku bersuara memecah keheningan dlm keta setelah berperang dlm pikiran sendiwi mencari makna sebenar ‘semulut’. Dan sekarang berperang pula dengan perasaan..emosi…pikiran..mampukah aku menangani cabaran mendidik anak2 di zaman ini…mereka begitu terdedah dgn aksi begini….

“Mana ada ibu..kakak tak suka la benda2 camni.buat malu je..geli la semulut tu..”

“ Sekarang ye......kakak boleh cakap mcm tu..nanti ada lelaki dtg dekat kakak…ckp manis2 dgn kakak..puji2 kakak..Kakak pulak suka dia, tu yg macam2 bole jadi kakak..Sebab tu kakak kena jaga kelakuan..kena jaga penampilan….tak payah expose sangat..biar lowprofile..tak rugi pun org tak kenal kita..tak rugi pun kakak tak glammer kat skolah…”

“Ok ibu”

Ya allah..kau berikan la kekuatan untuk aku mendidik amanahMu ini..Harap kata2 ku memberi kesan untuk kakak…insyaAllah..
Err aksi ni sokmo la anak2 nampak rambo buat kat aku... (*_*)


Salam..

7 comments:

SURIA AMANDA said...

kanak2 zaman sekarang semua dah advanced...terpulang pada kita untuk mendidik mereka..same with me..anak dara umur dah 7 tahun..risau..

azman said...

YOO... laaaa... advanced betuii depa ni... zaman kita dulu... jeling2 jee.. itu pun takut2... hua2x... but anyway.. satu penceritaan yg baik.. hg buat novel la..che ani.

Ummi said...

salam kenal CA, thanks sudi singgah dapur akak dan wish akak...amat dihargai...happy blogging eh!

yosita said...

Emmm...zaman sekarang susah mau cer...3 nak lelaki takde anak perempuan sama aja cabaran nya...kena hati2

CA said...

Suria, tu ler pasal..memang sereemmm je bila depa nak tanya sesuatu..sokmo tak tercapai dik akal ibu dia yg sempoii ni..

p/s Thanks sudi singgah dunia akak.muahhh!

CA said...

Man.. jaman kita skolah dulu usahkan jeling...memang tak tengok pun..huhu.Sbb tu ibu dia amsa skolah xde sape tengok..ahaksss.Thanks..aku sekadar ulang tayang kejadian...so cam kesah benar la..

Kak Yosh.. wa ada lelaki dan perempuan maka ganda la cabaran ekk..ammpunzzz menguji sungguh..

CA said...

Salam dua salam utk Kak Ummi...err err..cam nak angis pun ada bila blogger idola singgah dunia sy..tq kak ummi..tq muahhh!
Kamsa Hamida..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...