Saturday, July 23, 2011

Seri Muka





Salam semua.Moga semua ceria..manis berseri gitu. ehh tetiba intro yg bermadah helah plak. Bukan apa..tajuk entry malam ni seri muka tu yg jadi bermadah di malam hari...Gini kesahnya,semalam balik keja checking yahoo mail kejap seberrum bersilat kat dapur cam biasa. Pehtu nampak la notice from FB ada mesej >> JaMona Sani rekues wesepi kuih seri muka.Siapakah gerangan orang ni ekk. Bila check detail wupanya Mona IQC ex-opismate SPEM.Aiseyy dik oii....udoh tuko nama plakss..mujur ada skit nama Mona.Kalo idak jenuh pulok koi nok mikir sape. Hai Mona.. mcm  tahu je akakk nak buat kuih ni sebab  hero@abg Azrul dah rekues kuih ni dari hari khamis lagi. Tapi rekues udoh pukul 10 seteng malam...mata udoh x bewape nak bukak...gonner..mujur setelah dipujuk rayu hero bole tewima postpond.

Wesepi aku nak kongsi ni ekceli wesepi Chef Asma. Memang sangat sedap. Sebelum ni aku guna wesepi mak terchinta..yang bila aku buat kajian wupanya sama dengan wesepi Talam Keladi Chef Asma. Waa..tawaf chef aa mak tercinta..cuma cara sukatan org jaman dulu ni klasik skit. Kalo mak tershinta ni sokmo bagi wesepi bahan2 dia je. Sukatan sgala dia akan cakap..

"ala pandai2 ko la ani..agak2 je ..ikut perasaan ko...Kalo nak buat byk ni..bubuh la banyak ni..nak sedap bubuh ni..kalo xde pun xpe..ganti dgn ni.."

Haa...tak ke trill tu nak masak.tapi sebab pewasaan nak cuba maka buat jugak la kan..dah tingin nak makan..lain la mak dok bakang umah je..memang mintak dia je aa masak.. ehh apa melalut ni..jom kita tengok wesepi.Peringatan ye..sukatan bahan2 resepi ni adalah untuk bekas yg 10"x10" x3"tau. so kalo kowang nak buat sikit kena pandai2 la matematik bahagi campur tolak sgala..Waaa aku pun dah follow mak terchinta..ada ayat pandai2 ko la...hehe sowi ekk anak mak..



Ni bawu lepas kukus..xleh poton' lg..
Bahan2

Lapisan Bawah - Pulut
500 gram beras pulut
300 ml air
300 ml santan pekat
2 sudu garam halus

Lapisan Atas
100 gram tepung kastard
250 gram gula castor  - (sy guna 220 gram je sbb tak suka manis sgt)
400 ml air
400 ml santan pekat
4 @ 5 biji telur- sy guna 4 biji je
3-4 helai daun pandan
1/2 tsp garam halus
1/4 tsp pandan essence ( sy tak guna pun)
1 sudu makan tepung gandum ( ini sy tambah sendiri,wesepi asal xde )
sedikit pewarna hijau


Cara2

Lapisan bawah - pulut
1.Pulut basuh dan rendam 4 jam.( uhuk2 aku sokmo x sempat rendam sebab asal buat je mengejut so aku pandai2 tambah air sikit...kalo kowang bewani derhaka cam aku ikut la....tapi kalo x menjadi sindrik salah ekk....)
2. Campur semua bahan then kukus dlm 30 menit.(masukkan dalam loyang tau..jgn bubuh kat bekas kukus yg lobang2 tu...habis santan & air tu keluar..x masak la pulut tu kang...)
3. Pulut dah masak gaul  pulut tu bior semerra arram..pehtu masukkan dalam bekas yg kita dah lapik plastik supaya senang nak angkat kuih tu.Tekan2 pulut supaya padat..nanti potong idak le seroi..berderai..tapi jgn padat sgt nanti keras sangat plak.so kena la pandai2 ye..(ehhhh ada lg ayat mak terchinta...)

Lapisan atas
1. Daun pandan tu blend sbb nak abik pati pandan. Gunakan sedikit/ separuh air sukatan bahan2.
2. Pukul rata telur dengan gula dahulu, kemudian masukkan tepung santan dan air pandan
3. Tapis ke dalam periuk/ kuali  masak hingga ada ada keluar letupan wap (sentiasa kacau ketika masak)
4.Tuang atas lapisan pulut & kukus selama 30 menit..




Kuih ni seeloknya dibiarkan sejuk 4 jam sebelum potong. Kalo tak nanti tak cantik. Tak digalakkan buh dlm peti'ess lepas masak sebab kuih akan cepat basi...baca ayat tu betul2 ye..tak digalakkan..bukan bermakna tak bole..bole kalo nak bg kuih tu cepat sejuk sbb nak cepat makan...pehtu cepat habis..so idak le cepat basi. Gitu la kaedahnya...




Inilah bekpes kami pagi tadi.Err sowi la ekk dah mlam bawu masuk sini...nak wat camno..masa tidak mengijinkan..Untuk Mona..selamat mencuba...muahhhh!




salam

2 comments:

Gya Duniaku said...

tq kak ros...muahhh..muahhh
tapi koi lemohle sikit bab nak menimbang tara nih..x pe akan koi terai dan tunggu koi pulak post dlm blog ye..jemput le jgah blog koi pulak..ahakkkss

CA said...

Muah2 Mona. Same la..akak pun lemoh bab timbang sbb tu akak dah tuko dlm bentuk cawan sgal..tp itu dlm tulisan conteng buku wesepi ahhkak la...emm nanti akak singgah belog awok ekk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...