Thursday, July 28, 2011

Ubi Kayu Masak Asam Belimbing Itam





Arrghhhh..dag dig dug jugak hati ni walaupun dok nengok live bola. Menang ke idak ekk. On the way amik kakak balik kelas tadi dgr kat wadio sinar..aduhhh gemuruh sih.. tetiba tit..tit bunyi..

" Abang lambat sikit, nak settle stock take" << ayat2 sms. Siann ramboku..owang sibuk tengok bola dia sibuk dengan stock take. Nak wat camno..demi tugas..demi kami...uhuk2. We love u ayahh..muuuahhh! Anyway aku dah masakkan one of feberet rambo ku.ubi kayu Masak Asam Belimbing Itam....mesti dia semangat siapkan stock take then bole balik makan...bila aku reply sms dia..>_<

Seberrum kawin dengan rambo, yang aku tahu ubi kayu ni borre buat tapai, bingka, lepat, ubi gedok, goreng, rebus..kerepek. Tapi idak pulak tahu yg bole masak macam ni. perghhh eksotik beb. Aku wase memang payah nak jumpa masakan mcm ni. Sah kaum kewabat aku nunn kat tanjung karang pelik banget dgn menu ni..Aku wase owang pahang jati je yang athu masakan eksotik ni. Aku tak pasti tekak owang lain..tapi bagi aku not bad taste menu ni..and memang sedappp ammat weh bak kata owang pahang...Heheh owang jawa cuba untuk cakap stail pahang..gonner?? menjadi dok? Moh moh kita menengok wesepinya gonner. Ni koi nok khabo, senang popalih weh nok masok ubi kayu belimbing itam ni..

Bahan2
2-3 ketui ubi kayu - kupas and potong kecil/sedang
1 inci kunyit hidup
5-10 biji cili padi - kalo nak pedas tambah, kalo xmau kurangkan
1 sudu makan belimbing itam
Garam gula dan perasa - ikut perasaan owang yg masak ye..

Cara2
1.Cili n kunyit tumbuk sampai lumat, pehtu buh belimbing itam dalm lesung just tumbuk manja2 je..nak kasi dia pecah2...xmau lumat sgt..
 2.Ubi kayu tu rebus sampai empuk..pastu masukkan bahan2 tumbuk, garam sgalanya...biarkan mendidih lg seketika..dah....siap. tutup api dapur..kang kering plak.




Amcam?? simple kan...xde bawang pun...rasanya masam2 tapi sedapppp.Tak tau nak cakap.U all nak tau u all kena cuba. Tapi aku cakap terus terang la..bab belimbing itam tu memang susah skit nak cari. Aku pun asal balik kampung nun kat Rumpun makmur mesti amik stock utk bekalan...Itu belum aku citer sambal itam..perghhh mantop. Eh bola dah habis ke...aku nak singgah fb sat tgk status keputusan bola. Sure wamai yg buh status bola......dag dig dug...dag dig dug..

Salam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...