Thursday, July 21, 2011

Sayur Bening Pucuk Meranti




Bila sebut bening..mesti owang jawa je bole terus paham masak ni masak macam mana kan Ibu Rawiwa kan..hehe maklum la kita sekapal.. JOWO. Pehtu meranti...kenal? rasanya ramai yg kenal. Pucuk ni buat ulam sedap..buat kerabu @ urep kata owang jawa, sedap..masak lemak putih sedap..mcm Kak Ram dok sebut tu....tumis pun sesap sedap. Semalam dok menuai hasil kebun nak bagi kat opis mate tinggalkan sikit untuk ramboku nak makan sayur ni masak air..haa..selain jawa akan cakap masak air..org jawa je ckp msak bening...Balik je keja..main sat dgn si bongsu >> Ahmad Izham..( baca betul2 yee..bukan Admad Idham pengarah pemes tu..) Maklum aa bongsuu...manja skit.Bila dia dah hepi bawu aku  mulakan acara bersilat kat dapur...simple je.menu dinner tadi..tapi jenih tak eckap memasak tu yg bersilat sikit..Menu dinner kami adalah Sayur Meranti masak bening, Ikan Selar masak Sambal, Ulam daun cekur dan sambal budu...alhamdulillah....kenyanggg..^_^


Meh nak citer resepi Sayur bening Pucuk Meranti ni..kalo u all baca mesti tergolek cam Hagimaru sebab ya ammpunzzz senang sangat!!!

Inilah dia pucuk meranti...bukan yg pokok meranti tu tauu
Bahan2

2 Ulas bawang merah
1 ulas bawang putis
sehiris halia
5-6 ekor ikan bilis..dah belah dua jadi la berekor ekor ikan bilis tu  
semangkuk pucuk meranti.. 
2-3 cwn air
Garam, gula or perasa secukupnya

Cara2

1.Bawang merah, putih & halia racik nipis
2. Masukkan air dlm periuk, kuali pun borre aa kalo xde pewiuk hehe...>_<
3. Masukkan kan bahan2 hirisan tadi dan masak hingga air mendidih, pehtu masukkan gram gula @ perasa ikut perasaan owang yg memasak..
4. Last skali masukkan la sayur meranti tu..dah masak tutup api..kang plak kewing air tu..dah tak bening aaa..

Haa..simple je kan...bening..oh bening..hiruppp masa makann sedappp... >_<

Tengokk tu..beningggg je kuahhh dia.. >_<



Inilah set menu dinner tadi...ehhh mana sambal budu..x tersnapp lakss

Huhh..merah marah je ikan Selar masak sambal tu ekk..tapi siyess tak pedas pun...Tapi esok je la aku citer pasal ikan selar masak sambal tu..cam ngantuk plak..tapi nak layanzz kowea seepisod sat..

Salam..




6 comments:

Ibu Rawiwa said...

masak sayur dengan cara yang sangat sihat tambah2 ada sambal belacan perghhh.... errkkkk.. sambal budu tu camne CA, tak penah wat pong...lagik satu, cekur wat ulam yg CA sarankan masa saya dlm pantang tempohari memang mabeles tapi berapa kali jer makan sebab pokok dah abih togel...nak soh BB beli sangat tak konfiden sbb manjang salah beli sayur chaitttt..

CA said...

Faiz.tanam je la kencur tu..tanah bakang umah kan luas..meh dtg umah kalo nak benih..xpun beli je ubi kencur yg thotholan kat pasar..tandurr aaa...kepenak la mbak yu arek orep kencur..Tak dalam pantang pun sedapp layan...
muahh!

noorsafone said...

Salam perkenalan...bening pucuk meranti..sedap juga dimasak lemak..makan dgn sambal belacan + nasi panas2.buat keluban dgn pecal pun enak...

CA said...

Salam perkenalan buat Noorsafone...ye..betul tu.masak lemak pun enak banget...keluban pecal...perghhh seme menu jawa & citarasa jawa gitu...hehe

Acik Mano said...

Baru beli sayur ni ..bleh le buat sonang yo...peh tu layan sama sambal tomato...

CA said...

yo la acik..sonang yo..
den memang suka masak yg sonang2 je..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...